ELEKTRIFIERINGEN

Bilbranschen spår dyrare elbilar

Blir rejält dyrare med Kinatull. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Sämre konkurrens och dyrare elbilar lär bli konsekvensen av tullar på Kinatillverkade elfordon, enligt flera svenska bilorganisationer.

– Elbilar tillverkade i Kina kommer att bli avsevärt dyrare, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden.

Även övriga elbilar lär bli dyrare när konkurrensen minskar, enligt Bergman.

– Det kommer att minska utbudet. Och därmed också takten i omställningen mot elektrifieringen, fortsätter han.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på bilkonsumentorganisationen M, gör samma analys

– Det kommer att bli dyrare helt enkelt, vare sig du köper eller privatleasar, säger han och ser precis som Bergman en risk för att även andra elbilar ökar i pris.

Kinabilar ofta billiga

Elbilsmarknaden har redan innan fått sig en rejäl törn av de högre räntorna och den borttagna klimatbonusen. Privatpersoner har i det närmaste slutat köpa elbil.

– Och de billigaste bilarna är ju främst de kinesiska, säger Carl-Erik Stjernvall.

Mattias Bergman är starkt kritiskt till höjda Kinatullar på elbilar, av flera skäl. Även europeiska bilmärken med tillverkning i Kina kommer att få tullar på sig för de bilar som importeras till EU.

– Det är viktigt att komma ihåg att det här är inte skyddstullar mot kinesiska företag, utan mot elbilar tillverkade i Kina, säger Mattias Bergman.

Skyddar inte

Konsekvensen blir förmodligen, förutom ett ökat handelskrig, att fler biltillverkare lär flytta produktion till Europa. Och de som inte klarar konkurrensen då kommer att slås ut. I stället för tullar borde EU satsa på att stärka konkurrenskraften med forskning och regelförenkling, enligt Bergman.

– Om du tror att du kan skydda europeisk industri genom att sätta skyddstullar, så kommer vi inte lyckas med det, säger Mattias Bergman och fortsätter:

– Det som kommer att ske nu med den här typen av skyddstullar, är att de tillverkare som har konkurrenskraftiga bilar sätter upp produktion i EU tidigare än planerat.

Olle Lindström/TT