DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Butikshandeln ökar och e-handeln backar

De senaste två åren har varit tuffa för svensk handel. Nu pekar siffrorna uppåt i två av tre branscher, medan optimismen för E-handeln går bakåt. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Tack vare ökat försäljningstryck under sommaren ökar framtidstron i butiks- och partihandeln inför de närmsta tre månaderna. Samtidigt sjunker den för e-handeln, enligt Svensk Handels senaste handelsbarometer.

"Branschen har genomgått ett stålbad under de senaste åren i form av dykande försäljning och sämre lönsamhet. De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Förväntningarna på e-handeln går bakåt efter förra månadens ökning. Svensk Handel oroar sig för att företag från tredje land, som Temu och Shein, kan äta upp svenska marknadsandelar. Det är problematiskt utifrån ett hållbarhetsperspektiv, enligt Sofia Larsen:

"De svenska EU-parlamentariker som nu fått mandat måste sätta frågan högt på dagordningen", säger hon i ett pressmeddelande.