DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Handeln ökade i juni – midsommar stort draglok

Bild: Mikaela Landeström/TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med samma period föregående år, visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Kalenderkorrigeringen för juni var -1,6 procent, vilket innebär att den kalenderkorrigerade utvecklingstakten uppskattas till 3,1 procent.

”Midsommar är en stor försäljningshögtid för dagligvaruaktörerna. I snitt konsumerar hushållen 15 procent mer dagligvaror under midsommarveckan jämfört med en vanlig vecka”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal var 2,2 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 2,1 procent i fysisk butik och med 5,0 procent i e-handeln. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen var 3,6 procent i juni.

Pressmeddelande: Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni