DEN SVENSKA EKONOMIN

Ras för försäljningen av vatten

Försäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Ekonomi (TT)

Försäljningen av vatten, läsk och öl minskade i juni månad. Det visar preliminära siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

Mest minskade försäljningen av vatten som sjönk med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol.

Försäljningen av öl minskade med 13 procent och läsk backade 12 procent.

Vi tror framförallt att det beror på det här lite ostadiga vädret, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Däremot spår de bättre siffror för juli månad.

Fler är lediga i juli, så då tror jag att man kommer se det i konsumtionsmönster och aktiviteter, fortsätter Anna-Karin Fondberg.

Branschorganisationen Sveriges Bryggerier har ett 30-tal medlemmar som tillsammans representerar ungefär 90 procent av den svenska öl-, cider-, vatten- och läskmarknaden.