DEBATTEN OM OFFENTLIGT SLÖSERI

Granskning: Kommunerna lägger miljoner på tygkassar och vattenflaskor – för dina pengar

Under 2023 lade landets största kommuner minst 11 miljoner på babymössor, tröjor, tygkassar och andra profilprodukter, visar TN:s granskning. Bild: Fakturor, Norrköpings kommun, Helsingborgs stad, Malmö stad

Landets största kommuner lägger miljontals kronor på profilprodukter som tygkassar, vattenflaskor, paraplyer och mössor i reklam- och marknadsföringssyfte, visar TN:s kartläggning. "Vi har satsat mycket på att hitta en gemensam visuell identitet", säger Sara Eklind, kommunikationsdirektör i Västerås.

När det kommunala bolaget Falab i Lindesberg tidigare i år avslöjades med att ha köpt in högtalare samt golf- och padelbollar för närmare en halv miljon kronor, konstaterade Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, att det knappast rörde sig om något unikt fall.

Nu kan Tidningen Näringslivet bekräfta att de vidlyftiga inköpen i Lindesberg knappast var något unikt exempel på när skattepengar försvunnit på inköp av profilprodukter, eller ”merch” som det ibland kallas. När vi kontaktar landets tio största kommuner för att ta reda på hur mycket de shoppar profilprodukter för står det snabbt klart att det rör sig om miljonbelopp. Och då handlar det ändå endast om kommunernas egna inköp, de kommunala bolagen har inte räknats med.

I vår förfrågan till kommunerna har vi förtydligat att vi med ”profilprodukter” avser ”produkter som exempelvis pennor, tröjor, vattenflaskor, kaffekoppar, ballonger osv med kommunens namn eller logga på” – det vill säga produkter som är avsedda att på olika sätt marknadsföra kommunen och dess verksamheter. Men trots att vi har gett kommunerna flera månader på sig att svara på våra frågor har det visat sig vara svårt att få en fullständig bild.

Hänvisar till olika förvaltningar

Göteborgs stad menar att de inte kan ta fram siffror för hela kommunen eftersom var och en av stadens förvaltningar bestämmer över sin egen ekonomi och gör egna inköp. Värt att nämna i sammanhanget är dock att Sveriges största kommun Stockholm också har en ”decentraliserad inköpsorganisation” och de lyckades ändå plocka fram den efterfrågade informationen snabbast av alla tio tillfrågade kommuner.

Örebro kommun har inte heller lyckats inkomma med någon summa avseende kostnaden för profilprodukter.

”Örebro kommun hade under 2023 köp av reklam/marknadsföring med mera för totalt 7,5 miljoner kronor. I denna summa finns det inräknat den relativa lilla andel profilprodukter som kommunen tar fram. Vi är mycket restriktiva till att ge ut profilprodukter. Det finns ingen lista på dessa leverantörer av profilprodukter”, skriver Margareta Wall, kommunikationsdirektör i Örebro kommun, till TN.

När vi upprepade gånger frågar Örebro om mer detaljerad information får vi till slut en lista på inköp som kommunen har gjort från en rad företag på ett konto med namnet ”64800 Arbets skydd profilkläder arbs”. På det kontot har det handlats för drygt 3,3 miljoner kronor under 2023. Enligt information från kommunen är det ”mest kläder med tryck” som är bokfört på kontot och inköp har gjorts av några olika leverantörer, men någon närmare förklaring får vi inte.

Malmö skriver till TN-redaktionen att de saknade ett kommunövergripande avtal under större delen av 2023, och under den tiden fick varje förvaltning göra egna upphandlingar. Staden har därför inte kunnat inkomma med en komplett siffra. Men när vi frågar om köpen hos det bolag som ändå var upphandlat för hela staden under en del av året, visar det sig att det totalt sett har fakturerat Malmö över 4 miljoner kronor under 2023. Och då kan alltså Malmös förvaltningar ha gjort ytterligare inköp från andra bolag som de upphandlat för egen räkning.

Uppsala framför i ett mejl till redaktionen att de som kommun inte arbetar med marknadsföring utan med samhällsinformation, ”det vill säga olika kommunikationsinsatser i form av information till och dialog med medarbetare och de som lever, verkar och vistas i kommunen”.

Sekretessbelagda fakturor

På vår direkta fråga om kostnaden för profilprodukter får vi dock följande svar:

”Under 2023 har vi lagt 2,1 miljoner kronor på olika profilprodukter som tröjor, vattenflaskor, namnbrickor, flaggor och annat förbrukningsmaterial som använts i samband med att medarbetare representerar kommunorganisationen”, skriver Maria Schelin, pressansvarig i Uppsala kommun, i ett mejl till TN.

I vår kontakt med kommunerna har vi också frågat vilket eller vilka bolag kommunen i fråga har upphandlat för inköp av profilprodukter. Därefter har vi begärt ut de fakturor som de aktuella företagen har skickat till respektive kommun. En del kommuner skickar över fakturorna utan omsvep, andra hänvisar vidare till olika inköpsavdelningar. Från Helsingborgs stad låter man meddela att det företag som kommunen har upphandlat för inköp av profilprodukter har begärt sekretess på sina priser.

”Det finns särskild anledning att anta att (…) lider skada om ovan angivna handlingar lämnas ut. Mot bakgrund av ovanstående lämnas angivna handlingar enligt ovan inte ut”, skriver Susanne Hylander, upphandlingschef i Helsingborgs stad till TN.

Minst 11,6 miljoner

Exakt hur stora summor kommunerna lade på den här typen av inköp under 2023 är alltså svårt att säga. Utöver ofullständiga uppgifter kompliceras undersökningen av att man förstås kan ha olika uppfattningar om vad som är en profilprodukt. Dessutom förekommer det att de upphandlade bolagen säljer mer än bara profilprodukter. Men även om vi räknar lågt och bara slår ihop de summor som kommunerna själva uppger att de har handlat profilprodukter för så landar vi på över 11 miljoner kronor.

Så vad är det då kommunerna har handlat?

Totalt sett handlar det om tusentals fakturor så det är en gedigen uppgift att få en komplett bild av alla inköp. Men när TN tar en närmare titt på några av dem framgår det till viss del handlar om arbetskläder, även om alla klädinköp knappast kan gå under den benämningen. Exempelvis får ett inköp av 22 ”hoodies” till en gymnasieskola i Västerås, varav en hade trycket ”REKTOR” på ryggen, kanske avses vara mer av en reklamprodukt än ett faktiskt arbetsplagg.

Bara fakturorna till just Västerås uppgår till över 900 stycken. Av dem är det dock endast en begränsad skara som verkar röra kläder till personal. Fakturabeloppet för samtliga 902 fakturor uppgår till 1 694 498 kr ex moms, vilket är samma belopp som kommunen själv uppger att den har köpt profilprodukter för. Den stora merparten av fakturorna avser inköp av bland annat pennor, nyckelband, läppbalsam, reflexer, isskrapor, sadelskydd, tygkassar, vattenflaskor, termosmuggar, väskor, mössor, flaggor, paraplyer, powerbanks, godis, tröjor och ponchos. Kommunen har också köpt över 2 000 magnetnamnskyltar till en kostnad av 45 kronor styck. Bara den samlade kostnaden för namnskyltarna överstiger 100 000 kronor under 2023.

Även i Norrköping, som själva räknar ihop sina inköp av profilprodukter under 2023 till en halv miljon kronor, har det lagts tiotals tusenlappar på namnskyltar med magneter, av de fler än 300 fakturorna att döma. Troligtvis är Norrköpings namnskyltar dock av en mer exklusiv modell än Västerås, för här har de i många fall gått loss på 130 respektive 150 kronor styck. Dessutom har Norrköping spenderat sammanlagt hundratusentals kronor på tygkassar, vattenflaskor, nyckelband, termosmuggar, beachflaggor, ljuslyktor och godis, för att nämna några exempel. Det har handlats läppcerat för över 2 600 kronor, ryggsäckar för över 40 000 kronor, babymössor med trycket ”Vår lilla Norrköpingsbo” för över 15 000 kronor.

128 000 för t-shirts

Och av de fakturor vi går igenom att döma är trenden med inköp av inte minst tygkassar och vattenflaskor liknande på fler håll i landet för betydande summor.

I Malmö uppgår endast Fritidsförvaltningens fakturor från endast det företag som kommunen under en del av året hade ett övergripande avtal med, till ett samlat belopp på över 600 000 kronor. Bland det 40-tal inköp som förvaltningen gjorde under året syns en hel del klädesinköp. Bland annat har 128 000 kronor gått till 1 600 t-shirts med trycket ”Kul i Malmö” och Malmö stads logga på. Som andra exempel kan man nämna att drygt 56 000 kronor har lagts på vattenflaskor och ungefär lika mycket har gått till att köpa in tygkassar. Förvaltningen har också kostat på sig 3 000 frisbees för totalt 12 000 kronor.

Sara Eklind, kommunikationsdirektör i Västerås stad, berättar att kommunen lanserade ett nytt platsvarumärke förra året och att det genomfördes flera kommunikationsaktiviteter i anslutning till det. Hon började själv arbeta i staden hösten 2023 och var alltså inte med själv under hela det året, men vet att kommunen anordnade evenemang för både näringsliv och anställda med anledning av det nya platsvarumärket. Staden har också köpt in kläder och produkter med anledning av andra evenemang, som till exempel Västeråsfestivalen, berättar hon.

– Det är respektive verksamhet som ansvarar för sina inköp men det övergripande syftet med profilprodukter är att stärka och synliggöra stadens varumärke. Det kan också handla om att stärka kulturen och teamkänslan internt.

Antalet fakturor som rör inköp av profilprodukter var betydligt fler i Västerås under 2023 jämfört med både 2019 och 2022, det vill säga åren före och efter pandemin.

– Vi har satsat mycket på vårt platsvarumärke och att hitta en gemensam visuell identitet som alla västeråsare ska kunna känna igen sig i. Så det gjordes som sagt ganska många kommunikationsinsatser kopplat till det.

Har ni några riktlinjer just för inköp av profilprodukter?

– Vi har inga riktlinjer för inköp av profilprodukter men det finns miljökrav på den upphandlade leverantören. Jag anser att profilprodukter är ett bra komplement till annan kommunikation och marknadsföring. Inte minst när det handlar om saker som ett nytt platsvarumärke, då är det absolut viktigt att använda sig av profilprodukter. Men det ska vara produkter som är nyttiga och som fyller ett syfte och går att använda, så de inte bara blir liggande.

Helene Persson är strateg till kommunikationsdirektören på stadskontoret i Malmö. Hon berättar att kommunens policy är att vara restriktiv med att ge ut så kallade ”giveaways”. Men när det ändå händer så är det viktigt att produkterna bidrar till stadens övergripande mål, berättar hon.

– Vi har hårda krav på att det till exempel ska vara fairtrade och ekologisk bomull i tröjor och tygkassar. Och vi har beslutat att inget flaskvatten ska köpas in så därför händer det att vi delar ut vattenflaskor med vår logotyp som man kan fylla på med kranvatten i stället. Vi vill gärna att invånarna ska cykla så därför har vi också satsat på olika cykelprodukter, och så vidare, säger hon till TN.

De profilprodukter som Malmö stad köper in delas enligt Helene Persson ofta ut på mässor och andra evenemang, exempelvis som presenter till talare.

Har ni några riktlinjer angående hur stora inköpen får vara?

– Nej vi har inga formulerade riktlinjer, men vi uppmanar på vårt intranät att inköp av den här typen av produkter ska ske i minsta möjligaste mån, så att köpa saker är inte det första man gör. Jag skulle säga att vi ligger på en ganska låg nivå, det är inga stora volymer det handlar om. Vi är ändå 28 000 anställda.

Tidningen Näringslivet har även sökt Norrköpings kommun.

Lista: Kommunernas uppskattade kostnader för profilprodukter 2023

Stockholm: 6 277 412 kr inklusive moms. (Kommunen har specificerat att inga arbetskläder är inräknade i det beloppet).

Göteborg: Ingen uppgift. (Kommunen meddelar att Göteborgs Stad är en decentraliserad inköpsorganisation, vilket innebär att varje förvaltning och bolag är en egen upphandlandande myndighet. Det finns därför inga gemensamma avtal för profilprodukter i Göteborgs Stad utan kommunen hänvisar till respektive förvaltning/bolag för att så svar).

Malmö: Ingen uppgift för helåret. Kommunen motiverar med att det saknades ett kommunövergripande avtal för inköp av profilprodukter efter 31 maj 2023. Det bolag som var upphandlat i början av året fakturerade dock kommunen 4 233 479 kr exklusive moms under hela 2023. Under perioden 1 juni till och med 31 december 2023 kan inköp dock ha skett från fler bolag som i så fall inte har räknats in här.

Uppsala: 2 100 000 kr inklusive moms.

Linköping: 500 000 kr exklusive moms.

Västerås: 1 694 498 kr exklusive moms.

Örebro: Ingen uppgift men kommunen meddelar att den samlade kostnaden för alla inköp av kommunikations- och marknadsföringstjänster inklusive profilprodukter under 2023 uppgick till 7 500 000 kr.

Helsingborg: 1 575 000 kr exklusive moms.

Jönköping: 756 407 kr exklusive moms.

Norrköping: 504 153 kr inklusive moms. (Kommunen förtydligar att det i det beloppet kan ”förekomma produkter som inte är profilprodukter, tex namnskyltar till personal i skola och förskola”).

Så gick undersökningen till:

Vi kontaktade landets tio största kommuner och frågade hur mycket de spenderade på inköp av profilprodukter under 2023. Vi specificerade att med profilprodukter avses ”exempelvis pennor, tröjor, vattenflaskor, kaffekoppar, ballonger osv med kommunens namn/logga på”. Vi frågade också vilket eller vilka bolag kommunerna hade upphandlat för inköp av profilprodukter. När svaren hade kommit in begärde vi ut de fakturor som respektive kommun hade fått från sitt eller sina upphandlade bolag.