FLYGBRANSCHENS FRAMTID

SAS rekonstruktion klar – "Ser väldigt bra ut"

SAS är klart med sin rekonstruktion. Bild: Terje Pedersen/AP/TT

Flygbolaget SAS är i mål med sin rekonstruktion, både i Sverige och i USA. Det öppnar för kapitaltillskott på drygt 12 miljarder och vd Anko van der Werff är nöjd.

– I grunden handlar det om nya ägare, nytt fokus och en ny era för SAS, med lägre skulder och lägre kostnader, säger han om rekonstruktionen.

– Det är en ägarstruktur vi verkligen tror på. Jag tror att ägarna kommer att bli mycket mer fokuserade, säger Anko van der Werff till TT.

– Vi har riskkapital med som ägare och det innebär förstås att vi måste vara affärsmässiga. Vi har Air France-KLM och de kan flygbolag. Så vägen mot en konsolidering för oss – som SAS försökt åstadkomma sedan 1990-talet – ser väldigt bra ut, tillägger han.

"Du kan inte ta bort SAS från Sverige"

Att svenska staten – och Wallenbergsfären – försvunnit ur ägarbilden kommer enligt van der Werff inte gör att Sverige prioriteras bort:

– Du kan ta bort Sverige ur SAS, men du kan inte ta bort SAS från Sverige.

– På styrelse- och ledningsnivå, där vi avgör vilka flygningar vi ska ha och utformar våra bonusprogram, har vi aldrig grubblat över vilka våra ägare är. Det har inte varit en landskamp om vem som äger vad.

Det viktiga är lönsamheten och så länge det går runt ekonomiskt att flyga inom samt ut och in till Sverige kommer SAS att göra det, enligt van der Werff.

– Vi kommer inte att lämna Sverige, säger han.

Han flaggar för att det mycket väl kan komma fler långflygningar från Arlanda framöver, när samarbetet med Delta Air Lines och andra utvecklats.

– Absolut. Vi har kvar Arlanda-New York och vi kommer att se vilka nya flyglinjer vi kan ha.

"Sverige måste tänka om"

Samtidigt passar SAS-chefen på att ge en känga åt svensk flygpolitik. Han är kritisk till flygskatten och har svårt att förstå varför det ska finnas två flygplatser i Stockholmsområdet: Bromma och Arlanda.

– Flygskatten har verkligen slagit mot SAS. Jag vill inte hålla något politiskt tal, men Sverige måste som kollektiv tänka på hur vi hanterar flygfrågor. Sverige måste tänka om när det gäller politiken kring flyg.

SAS kommer framöver fortsätta anpassa sig till en flygmarknad i förändring, enligt van der Werff.

– Folk jobbar mer digitalt och hemifrån. Men trots det finns det en ökad efterfrågan på flyg. Folk prioriterar resande och flyger mer än förr – fast på ett annat sätt.

Han konstaterar att det är en hård prispress på flygbiljetter.

– Men vi ser att allt fler reser med oss. De senaste tolv månaderna har vi haft den högsta kabinfaktorn vi någonsin haft. Vi fyller våra flygplan med passagerare bättre än vad vi gjort någon gång tidigare.

Joakim Goksör/TT

Fakta

Flygbolaget SAS – som nyligen avnoterades från börserna i Stockholm, Oslo och Köpenhamn – har avslutat sin rekonstruktion, både den svenska och den amerikanska delen.

I processen – där SAS haft konkursskydd enligt Chapter 11 i USA:s konkurslagstiftning – har skulder för två miljarder dollar hanterats, flygplansflottan anpassats och nya avtal träffats med långivare och underleverantörer.

Med avslutad rekonstruktion öppnas dörren för ett kapitaltillskott på 1,2 miljarder dollar (drygt tolv miljarder kronor) som de nya storägarna danska staten, Air France-KLM, den danske finansmannen Henrik Lind och Castlelake ska betala för nya konvertibla obligationer och aktier i bolaget.

Svenska staten och Wallenbergsfären har klivit av som ägare och lämnar därmed SAS styrelse, där dansken Kåre Schultz – med en bakgrund i läkemedelsindustrin – tar över som ny ordförande efter Carsten Dilling.

SAS är också på väg att lämna Star Alliance (med Lufthansa och United Airlines) för att i stället ansluta sig till flygbolagsalliansen Sky Team (med Air France, KLM och Delta Air Lines).