FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Flygskatten slopas

Ett SAS-plan lyfter från Arlanda med flygledartornet i förgrunden. Bild: Jonas Ektrömer/TT

Flygskatten tas bort från och med den 1 juli 2025, meddelar regeringen på en pressträff.

Tidigare har partierna öppnat för en halvering av den flygskatt per passagerare. Nu avskaffas den omdiskuterade skatten i stället.

– Vi gör det för att främja flygtrafiken i hela landet och därmed förbättra tillgängligheten i hela landet. Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på presskonferensen. Flygskatten infördes 2018 och har inneburit skatteintäkter på omkring 1,8 miljarder kronor om året.

Ett påslag

För en resenär har det inneburit ett påslag beroende på hur lång resan är. Inom Europa har det handlat om 76 kronor utifrån årets skattesats, enligt Skatteverkets hemsida, medan resor till USA inneburit en skatt på 315 kronor. För länder som till exempel Thailand har det samtidigt handlat om 504 kronor per passagerare.

– Vill man värna förmågan att ha bra flygförbindelser och Sverige som hubb internationellt så måste man se till att inte diskriminera just den konkurrensfördel som Sverige kan ha. Det här ligger både i linje med långsiktig klimatpolitik och värna det avlånga landets resmöjligheter, säger statsminister Ulf Kristersson.

Extremt viktigt

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) säger samtidigt att slopandet är extremt viktigt för svensk näringsliv.

– Det här är jätteviktigt för många företag och stora delar av näringslivet — att vi kan behålla flyglinjer. Det är också så att det är en minoritet av länder inom EU som har en flygskatt. Det ger Sverige en jättetuff konkurrensnackdel, säger hon.