FRIHANDELNS FRAMTID

Oro för Kinas svar: "Dåligt för Sverige"

Urikeshandelsminister Benjamin Dousa (M). Bild: Jessica Gow/TT

EU-kommissionens besked om att införa tullar på kinesiska elbilar har fått Kina att hota med egna tullar på europeiska exportvaror.

Utvecklingen oroar utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).

– Det är ju dåligt för Europa och det är dåligt för Sverige.

Det satt långt inne för frihandelsvännen Benjamin Dousa (M) att bidra till EU:s tullar på kinesiska elbilar. Deadline var bara timmar bort när beskedet slutligen kom: Sverige lade ner sin röst och ja-sidan vann.

– Från mitt perspektiv så låg att rösta nej på bordet också, säger Benjamin Dousa (M), bistånds- och utrikeshandelsminister.

– Det handlade egentligen om en enda sak och det är att vi fick positiva signaler från kommissionen att man kommer att börja förhandla om en särlösning för Volvo Cars.

Så det var avgörande?

– Absolut.

Orättvisa fördelar

Det finns inga löften, men förhandlingar pågår om ett undantag för Volvo Cars som handlar om att företaget lovar ett visst pris på vissa elbilsmodeller och mot det slipper EU-avgifter.

Anledningen till tullarna är att EU anser att Kina, genom att pumpa in statligt stöd i elbilsproduktionen, dumpar priserna och skapar orättvisa fördelar mot den europeiska produktionen.

Tullarna innebär upp till 35,3 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år – utöver de redan existerande tullarna på tio procent. Kina har svarat med hot om tullar på europeiska exportvaror.

"Dåligt för Sverige"

Egentligen skulle Dousa vilja se att Kina och EU-kommissionen kommer överens om en mer permanent lösning i frågan så att tullarna kan slopas.

– Det är dåligt för Sverige med mer friktion i handelssystemet.

Är du orolig för ett handelskrig och att Kina ska svara med tullar på Europeiska exportvaror?

– Definitivt. Ju fler tullar, ju fler handelshinder får vi. Det är ju dåligt för Europa och det är dåligt för Sverige.

Anna Hansson/TT

Fakta

EU-kommissionen anser att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket ger dem orättvisa fördelar gentemot europeiska tillverkare. Kina har protesterat och antytt att svaret kan bli tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.

Enligt det senaste förslaget blir tullen 18,8 procent för Volvo-ägaren Geely, 17 procent för BYD, 35,3 procent för SAIC, 7,8 procent för Tesla och 20,7 procent eller 35,3 procent för övriga märken – beroende på om de varit samarbetsvilliga eller inte.

Tullarna kan träda i kraft från månadsskiftet oktober/november.

Både Kanada och USA har nyligen infört tullar på 100 procent för elbilar från Kina.