DEN SVENSKA EKONOMIN

Halloween – en svensk miljardaffär

Halloween på Gröna Lund. Bild: Mikaela Landeström

Halloweenfirandet växer i Sverige, och så även inköpen av pumpor, dekorationer, utklädnader och godis. Enligt en undersökning från Svensk Handel väntas Halloweenhandeln omsätta 1,6 miljarder kronor i år – upp från 1,5 miljarder i fjol.

I dagligvaruhandeln uppger en tredjedel av de tillfrågade handlarna att högtiden är avgörande för försäljningen.

"Handelshögtider är generellt sett viktiga för stora delar av branschen, och för vissa är Halloween en av årets mest intensiva försäljningsperioder", säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

I branschorganisationens konsumentundersökning uppger 64 procent av de tillfrågade att de planerar att fira Halloween, jämfört med 55 procent förra året. Föga förvånande är den godistunga högtiden särskilt populär bland hushåll med barn.