DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Julhandeln spås slå rekord

Människor tittar på legohus i julskyltningen på Åhlens City i Stockholm. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Trots lågkonjunktur spår HUI att försäljningen i december kommer att slå rekord.

– Julhandeln har varit väldigt motståndskraftig även under de tuffa åren, säger William Lindquist, analytiker på branschorganisationen.

Konsumtionen i december väntas stiga. Den bedömningen gör HUI, ett analysföretag som ägs av Svensk Handel, i sin prognos.

– Man kanske sparar innan och efter jul för att kunna upprätthålla ett traditionsenligt julfirande och finansiera julkalaset, säger William Lindquist.

Det är sjätte året i rad som försäljningen ökar i december, i varje fall i löpande priser. En hel del av ökningen beror på inflationen. Förra året minskade volymerna i julhandeln med 3,5 procent, men eftersom inflationen var så hög steg försäljningen trots det i kronor.

I år räknar HUI med att försäljningen i detaljhandeln växer med 2 procent i december, motsvarande 1,5 miljarder kronor. Rensat för inflationen räknar HUI med en ökning på 1 procent.

– Årets julhandel sker i en tid då det ekonomiska läget långsamt har börjat vända uppåt. Vi har haft räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökat. Sammantaget innebär det att konsumenternas köpkraft inför julen i år är bättre än om vi backar ett år, då var det avsevärt dystrare, säger William Lindquist.

Tron på en bättre ekonomi framåt påverkar också julhandeln positivt, enligt HUI.

– Det finns en optimism om att läget vänder åt det bättre. Man ställer in sig på att vi har det värsta bakom oss, att kostnadstoppen är nådd, säger William Lindquist.

Mat går särskilt bra. Dagligvaruhandelns försäljning väntas öka med 6 procent.

– Dagligvaruhandeln har en avsevärt lägre inflationstakt jämfört med förra året. Även gränshandeln utvecklas positivt och det gynnar dagligvaruhandeln, säger William Lindquist och fortsätter

– Maten är också en väldigt central del under julen och har alltid varit, man unnar sig.

Sällanköpshandeln, som till exempel elektronik och möbler, väntas däremot backa med en procent.

– Vissa branscher är mer konjunkturkänsliga än andra. Man går och handlar sin mat, men det är desto lättare att låta bli att konsumera inom sällanköpshandeln, säger William Lindquist.

Johanna Ekström/TT