FRIHANDELNS FRAMTID

Analytiker: Så påverkas svenska bolag i Mexiko

Under Trumps förra presidentperiod valde flera amerikanska biltillverkare att flytta tillbaka sin verksamhet till USA från Mexiko. Arkivbild. Bild: Carlos Osorio/AP/TT

Vad som blir verklighet av Donalds Trumps tullhot är fortfarande högst oklart. Däremot finns en rad svenska företag i skottlinjen utifrån sin produktion i Mexiko.

Utspelet om om att införa tullar på 25 procent på varor som importeras från Mexiko och Kanada får vissa konsekvenser på aktiemarknaden.

Lastbilssektorn, med Volvo och Traton där Scania ingår, backar – men även bolag som kullagertillverkaren SKF och bilsäkerhetsföretaget Autoliv faller tungt.

Dom två sistnämnda har produktion i Mexiko mot främst den amerikanska marknaden.

"Allt förhandlingsbart"

Handelsbankens analytiker Hampus Engellau, som förutom just SKF även bevakar fordonssektorn, påpekar att det är svårt att göra en bedömning av vilka av Trumps hot som till slut blir verklighet.

– Det är svårt att dra några slutsatser från sådana här utspel. Tittar man rent historiskt så slänger Trump ur sig en rad saker, sedan är allt förhandlingsbart. Läser man hans bok "The Art of the Deal" så kan man förstå att det är så han fungerar, säger han till TT.

Engellau poängterar att han inte vill förringa betydelsen av tullar men att det inte säkert att tullarna blir verklighet från Trumps sida när han väl blir president på nytt.

– Nu slängs saker upp på bordet och förhandlingarna börjar.

Ny fabrik

Kullagertillverkaren SKF invigde så sent som 2023 en ny fabrik i Monterrey, Mexiko, och Volvo lastvagnar håller på att sätta upp en anläggning i landet för att kunna öka sin kapacitet i USA.

När det gäller Autoliv, som bland annat tillverkar krockkuddar, så finns enligt Engellau en annan viktig detalj:

— Det är viktigt att poängtera att Autolivs verksamhet i Mexiko även försörjer produktionen för amerikanska biltillverkare, säger han.

Tobias Österberg/TT