DEN SVENSKA EKONOMIN
Trendbrottet – svenskarnas julbudget ökar igen
För första gången på tre år ökar svenskarnas julbudget. Allra mest spenderar Stockholmarna, enligt en undersökning från Nordea.
Efter att tre år i rad ha dragit ner på konsumtionen kring jul har svenskarna nu öppnat plånboken igen. I snitt hamnar julbudgeten på 6 769 kronor vilket är en ökning med 13 procent jämfört med julen 2023.
I år planerar svenskarna att köpa julklappar för 3 865 kronor, en ökning med 9 procent jämfört med julen 2023. Det är framförallt julens övriga utgifter som julmat och julgran som ökat med 20 procent till 2 904 kronor.
Stockholm är den region där det kommer spenderas mest på julen, 7 380 kronor vilket är 9 procent mer än snittet. Sydsverige är den region där det kommer spenderas minst. Siffrorna kommer från Nordeas Julundersökning som Verian genomfört.
Enligt Anders Stenkrona privatekonom på Nordea kan ökningen förklaras av att inflationen bromsat in och räntan sänkts. Det gör att hushållen upplever att de har mer pengar att röra sig med.