Temu och Shein i botten – sämst anseende i Norden
E-handelsplattformarna Temu och Shein är de företag som har lägst förtroende bland konsumenter i Norden, visar en ny studie.
Importen av billiga e-handelsprodukter till EU-området har ökat kraftigt under några år, vilket framför allt drivits på av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. I Sverige handlar var tionde konsument i åldern 18–89 där minst en gång per månad, enligt en undersökning från Svensk Handel.
Samtidigt ligger båda de populära plattformarna i botten på förtroendelistan över företag som verkar i de nordiska länderna. Det visar en ny studie från Reputation and Trust Analytics, som har genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
"Det finns inga garantier för etik, ansvar, säkerhet och kvalitet på produkter som finns tillgängliga från ultrabilliga nätbutiker", säger utvecklingsdirektör Riku Ruokolahti i ett pressmeddelande.
Båda de kinesiskägda företagen fick mycket dåliga betyg när det gäller anseende. I toppen av anseende-rankingen hamnar traditionella företag som Ikea i Sverige, Lego i Danmark och Kone i Finland.
Maria Stensson/TT
Fakta
Sverige
I topp: Ikea, Scania, Systembolaget
I botten: Zara, Temu, Shein
Norge
I topp: Vipps, Vinmonopolet, Ikea
I botten: Ryanair, Temu, Shein
Finland
I topp: Kone, Fazer, Ponsse
I botten: Caruna, Temu, Shein
Danmark
I topp: Novo Nordisk, Lego, Grundfos
I botten: Temu, Shein, Nordic Waste
Källa: Reputation and Trust Analytics
Fakta
Organisationerna utvärderades med hjälp av en forskningsmodell där organisationens anseendepoäng bildas som ett genomsnitt av åtta olika områden – företagsstyrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovation, dialog, produkter och tjänster, arbetsplats och ansvar.
I studien deltog 4 612 svenskar, 3 657 norrmän, 10 575 finländare och 3 788 danskar. Målgruppen var medborgare i åldern 15–65 år. Urvalen viktades för att representera befolkningen enligt kön, ålder och region.
Källa: Reputation and Trust Analytics