Temu och Shein i botten – sämst anseende i Norden

Svenskarna har de senaste åren handlat allt mer från Kina, inte minst från lågprisföretagen Temu och Shein. Bild: Jessica Gow/TT

E-handelsplattformarna Temu och Shein är de företag som har lägst förtroende bland konsumenter i Norden, visar en ny studie.

Importen av billiga e-handelsprodukter till EU-området har ökat kraftigt under några år, vilket framför allt drivits på av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. I Sverige handlar var tionde konsument i åldern 18–89 där minst en gång per månad, enligt en undersökning från Svensk Handel.

Samtidigt ligger båda de populära plattformarna i botten på förtroendelistan över företag som verkar i de nordiska länderna. Det visar en ny studie från Reputation and Trust Analytics, som har genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

"Det finns inga garantier för etik, ansvar, säkerhet och kvalitet på produkter som finns tillgängliga från ultrabilliga nätbutiker", säger utvecklingsdirektör Riku Ruokolahti i ett pressmeddelande.

Båda de kinesiskägda företagen fick mycket dåliga betyg när det gäller anseende. I toppen av anseende-rankingen hamnar traditionella företag som Ikea i Sverige, Lego i Danmark och Kone i Finland.

Maria Stensson/TT

Fakta

Sverige

I topp: Ikea, Scania, Systembolaget

I botten: Zara, Temu, Shein

Norge

I topp: Vipps, Vinmonopolet, Ikea

I botten: Ryanair, Temu, Shein

Finland

I topp: Kone, Fazer, Ponsse

I botten: Caruna, Temu, Shein

Danmark

I topp: Novo Nordisk, Lego, Grundfos

I botten: Temu, Shein, Nordic Waste

Källa: Reputation and Trust Analytics

Fakta

Organisationerna utvärderades med hjälp av en forskningsmodell där organisationens anseendepoäng bildas som ett genomsnitt av åtta olika områden – företagsstyrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovation, dialog, produkter och tjänster, arbetsplats och ansvar.

I studien deltog 4 612 svenskar, 3 657 norrmän, 10 575 finländare och 3 788 danskar. Målgruppen var medborgare i åldern 15–65 år. Urvalen viktades för att representera befolkningen enligt kön, ålder och region.

Källa: Reputation and Trust Analytics