BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Hon är industrins mest framstående kvinna – ”Tycker det är kul med problem”

Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB Bild: Pressbild

Hon har lett LKAB:s arbete inom hållbarhet och logistik, krishanterat efter Malmbanans urpårning och varit drivande i bolagets tekniska utveckling. Nu utses Linda Bjurholt till Årets Fe 2025 och blir gruv- och stålindustrins mest framstående kvinna. "Det känns kul och ärofyllt", säger hon.

I juryns motivering lyfts Linda Bjurholt, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik som en "förebild inom modernt ledarskap, där tillit och nyfikenhet står i centrum".

– Jag skulle säga att min ledarstil är som jag är själv. Det är viktigt att vara autentisk. För att skapa förändring krävs det att medarbetarna känner sig trygga och vågar ta ansvar. Idag behöver ledare ha ett coachande förhållningssätt, både för att attrahera medarbetare och driva verklig förändring, säger hon.

”Kul med problem”

I två decennier på LKAB har Linda Bjurholt rört sig mellan miljö, tillståndsfrågor, arbetsmiljö och logistik och återkommande visat prov på strategiskt tänkande och problemlösning.

– Jag är ingenjör i grunden och tror att det är en fördel att ha ett intresse för teknik när man arbetar med olika typer av frågor. Den gemensamma nämnaren är att det involverar samarbete med människor samt att hantera komplexa problem. Och jag tycker att det är kul med problem, säger hon.

Linda Bjurholt spelade en central roll i krishanteringen efter urspårningen av Malmbanan i Vassijaure den 17 december 2023, som satte hela LKAB:s leveranskedja ur spel. I ett snöigt midvintermörker lyckades hon hålla huvudet kallt, samla resurser och snabbt samarbeta med berörda myndigheter.

– De första minuterna innan man har en fullständig bild av situationen är alltid kritiska. Första tanken var om någon hade skadat sig. När jag förstod att det inte fanns några personskador och att läget var under kontroll, kunde jag fokusera på nästa steg. Det handlade om att tidigt klargöra vilka frågor som skulle hanteras av vilka personer och i vilka forum – särskilt när det inträffade mitt i jul- och nyårshelgen, berättar hon.

Rätt team avgörande

Många frågor behövde lösas och när svaren inte var givna, tog hon hjälp av människorna runt omkring sig.

– Det avgörande var att jag hade rätt team på plats och medarbetare längs hela logistikkedjan. Dessutom fanns stöd från ledningen och viktiga stödfunktioner som kommunikation och ekonomi, säger hon.

Urspårningen kostade inte bara LKAB närmare 100 miljoner kronor om dagen utan fick också stora samhällsekonomiska konsekvenser. På gott och ont fick händelsen beslutsfattare att öppna ögonen för Malmbanans brister, berättar hon.

– Redan innan urspårningen var vi medvetna om att Malmbanan är en flaskhals. Vid tidigare urspårningar har visat att järnvägen inte alltid är i det skick som det ska vara. Men den här händelsen visade tydligt hur skört systemet är.

Digitalt drivande

I sin roll som logistikchef arbetar Linda Bjurholt även med att effektivisera och framtidssäkra LKAB:s transportkedja. Hon har varit drivande i digitaliseringsprojekt, inklusive Hugin & Munin – en digital tvilling som möjliggör optimering av värdekedjan och mer precisa logistikflöden.

– Just nu handlar arbetet om att förbättra vår interna effektivitet, till exempel att minimera risken för inställda tåg på grund av brist på lokförare, lok eller vagnar. Tekniskt sett behöver vi också arbeta med infrastrukturägarna, Trafikverket och Bane Nor, för att förbättra systemet som helhet, till exempel gällande underhåll och tidtabellsplanering.

Hon ser stor potential i framtidens teknik och lyfter möjligheter med AI och automation.

– I framtiden skulle man kunna använda machine learning eller AI för mer flexibla tidtabeller i stället för statiska. Det finns också lagstiftningsutmaningar, men tänk om vi kunde ha självkörande tåg eller vidareutveckla prediktering av data från sensorer för att minimera risken för urspårningar och olyckor.

Det är en rad bedrifter som gör att Linda Bjurholt utsetts till Årets Fe, en utmärkelse som delades ut torsdagen den 6 mars.

– Det känns kul och ärofyllt, inte minst med tanke på att listan innehåller många bra kvinnor, säger hon.

Jämställdhet behövs

LKAB:s dynamiska arbetskultur har gett Linda Bjurholt möjligheten att utvecklas, testa nya idéer och vara en del av spännande projekt, även i en tid då arbetsplatsen var mer mansdominerad.

– Jag har jobbat här i 20 år, så jag är kanske lite partisk, men för mig är det en fantastisk arbetsplats. När jag började var vi väldigt få kvinnor, knappt 10 procent, och det är klart att jag ibland känt av det, särskilt i beslutsrummen. Trots det har jag haft turen att ha chefer och manliga kollegor som har valt mig, som medarbetare och kollega, vilket har gett mig möjligheten att utvecklas, påverka beslut och driva mina idéer. Jag vill verkligen att fler kvinnor ska få samma möjligheter.

För unga kvinnor som vill in i branschen är rådet att utbilda sig, gärna inom teknik, och att vara nyfiken.

– Det är en rolig och riktigt häftig bransch. Industrin behöver fler kvinnor, och jag har sett i många ledande grupper hur dynamiken förändras och förbättras när vi är mer jämställda. Det behövs.

Om Linda Bjurholt:

Linda Bjurholt är logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik sedan april 2022 och arbetar med hållbar logistik för att säkerställa effektiva och miljövänliga järnvägstransporter för LKAB. Hon har en civilingenjörsexamen i miljöteknik från Umeå universitet. Under sina över 20 år på LKAB har hon haft flera roller, bland annat metodutvecklare, kvalitetsingenjör, laboratorieansvarig och miljöchef innan hon tillträdde sin nuvarande position. Hennes expertis omfattar miljö- och arbetsmiljöfrågor samt hållbar logistik. Hon är verksam i Kiruna, Norrbotten.

Om Årets Fe

Årets Fe (Fe som i benämningen för grundämnet järn i det periodiska systemet) går till en kvinna som gjort särskilda insatser i eller för gruv- och stålindustrin under sin karriär, delas i år ut för fjärde gången.

Utmärkelsen är hämtad från listan 40 över 40 lyfter som fram kvinnor i gruv- och stålindustrin.

Endast 23 procent av branschens medarbetare är kvinnor. För att möta framtidens kompetensbehov behöver industrin attrahera fler talanger.

Jernkontoret, Svemin och Industriarbetsgivarna står bakom satsningen. Prisutdelningen äger rum i Stockholm den 6 mars.

Juryns motivering lyder:

”Med ett enastående engagemang, stor tydlighet och strategisk skärpa har Årets Fe 2025 bidragit till bolagets och branschens utveckling i över 20 år.

Årets Fe 2025 är en förebild inom modernt ledarskap, där tillit och nyfikenhet står i centrum. Hennes insatser under krissituationer visar prov på exceptionell handlingskraft, samtidigt som hon långsiktigt arbetar för att optimera produktionsflöden och stärka organisationen.

Som ledare har hon flyttat upp och lyft såväl miljöfrågor som logistikområdet på agendan. I sin nuvarande roll har Årets Fe 2025 hanterat några av bolagets största utmaningar. Samtidigt som hon skickligt drivit logistikavdelningen på en intern förbättringsresa har hon, genom att uthålligt belysa järnvägsinfrastrukturens brister, även satt frågan på den nationella agendan.

Med sin kombination av ansvarstagande, beslutsamhet och imponerande förmåga att ena människor är Årets Fe 2025 en synnerligen värdig pristagare.”