DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Handeln tror fortsatt på dyster framtid

Handelsföretagens framtidstro är svag, enligt Handelsbarometern. Arkivbild. Bild: Caisa Rasmussen/TT

Handelsföretagens framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars, visar Svensk Handels Handelsbarometer.

I mer än tre år har handelsföretagen varit pessimistiska om framtida försäljning, antal anställda samt lönsamhet. Svensk Handel skriver i ett pressmeddelande att det är den längsta dystra trenden som noterats i barometerns historia.

Framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln rasar i månadens mätning. Den förra med -3,0 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,9, och den senare med -4,6 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 92,0, enligt ett pressmeddelande.

"Den svenska handeln har det oerhört tufft just nu. Det råder inga tvivel om att företag och jobb runt om i landet, i såväl större som mindre städer, nu står på spel", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i pressmeddelandet.