DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN
Starkare krona kan slå mot Sverigeturism
Turism (TT)
En starkare krona gör det billigare för svenskar att semestra utomlands och dyrare för utländska turister att komma hit. Dessutom är det ekonomiska läget i världen osäkert. ”Det är en olycklig kombination”, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på branschorganisationen Visita.
Jakobsson menar att kroneffekten kan synas på marginalen redan i sommar. Främst vad gäller bokningar från närområdet som tenderar att komma in sent.
Samtidigt framhåller han att det är konjunkturen och ekonomin, både i Sverige och globalt, som sannolikt påverkar människors semesterbeslut mest.
Han får medhåll av Didrik von Seth, vd på Svenska resebranschföreningen. Han tror också att den starka kronkursen kan få betydelse – men först på sikt om den blir bestående.
– Vi har inte sett någon förändring i inbokningsfrekvensen ännu, det är för kort tid. Men oron framöver handlar främst om risken för inflation, recession och ökad arbetslöshet. Det är mycket värre än valutaeffekter, säger han.
På "bucket list"
Enligt Jim Hofverberg på Visit Sweden, en organisation med uppdrag att marknadsföra Sverige som resmål, är den generella bilden samtidigt att utländska turister ofta styrs av annat än realekonomi.
– De som reser hit är generellt inte så priskänsliga. De har tid och möjlighet. Många har Sverige på sin "bucketlist" och har tänkt över det här en längre tid, menar han.
2024 var ett av de bästa åren hittills för svenska campingplatser. Svensk Campings vd, Martin Juhos, är inte heller särskilt bekymrad över att den stärkta kronan ska få besökare att styra kosan någon annanstans.
– Intresset för Sverige som resmål växer och likaså intresset för camping, det är fantastiskt. I de undersökningar som vi har gjort så ser vi att valutan spelar väldigt liten roll för semesterbeslutet, andra faktorer är viktigare, menar han.
Maria Stensson/TT
Fakta
Mellan 2013 och 2023 växte den utländska turismen med 33 procent och den inhemska med 26 procent – sett till antalet bokade gästnätter.
Den utländska turismen i Sverige uppgick 2023 till drygt 17 miljoner gästnätter, totalt ungefär 25 procent av alla gästnätter i Sverige.
Den utländska turismen dominerades av turister från Norden plus Tyskland, som tillsammans stod för mer än 50 procent av den totala utländska turismen.
Turismen ökade, i hög men varierande utsträckning, från euro-länder, USA och Schweiz samtidigt som deras valutor stärktes. Den minskade något från Norge, vars valuta försvagades mot kronan.
Källa: Visita