DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN
Bra år i skidbacken trots pandemin
Ekonomi (TT)
Skidsäsongen blev trots allt bra för skidanläggningarna. Branschen sålde skidpass för 1,8 miljarder kronor, en ökning med 21 procent jämfört med förra årets säsong.
Säsongen var till och med bättre än pandemifria 2019.
I fjol slog skidanläggningarna igen redan före påsk på grund av pandemin, men i år har de varit öppna. Folk har verkligen velat vara ute och åka skidor denna andra pandemivinter, och det har gjort att skidanläggningarna klarat sig förhållandevis bra trots att pandemin fortsatt även i år.
– Skidorterna har ju varit i blickfånget för smittspridning, men det har gjorts enormt mycket för att de ska kunna hålla öppet, säger Titti Rodling, vd för Svenska skidanläggningars organisation (SLAO).
Uteaktiviteter populära
Uteaktiviteter som skidåkning har blivit allt mer poppis då vi inte kunnat göra annat, förklarar hon, och det märks i skidanläggningarnas försäljning.
De 15 största skidanläggningarna i Sverige har sålt skidpass för 1,8 miljarder kronor, exklusive moms – mer än i fjol, och till och med mer än säsongen 2019, före pandemin. Visst har det varit tufft för många hotell och restauranger, men själva skidanläggningarna har haft gott om gäster.
– Skidanläggningarna står starka inför kommande säsong.
Hemmabackar
Hon berättar att många åkt i sina hemmabackar som ofta ligger tätsortsnära. Mindre skidorter i till exempel Funäsfjällen har fått ett särskilt stort uppsving.
– Vi kan se att de anläggningar som inte gått riktigt lika bra är de som tar emot bussresenärer och skolungdomar, och vissa anläggningar med besökstak.
Trots farhågorna och diskussionerna om smitta i samband med skidåkning så har det inte blivit så, förklarar Titti Rodling.
– Smittskyddsläkarna i Jämtland och Härjedalen har bekräftat att de inte sett någon ökad spridning,
Nu ser skidorterna fram emot en sommar med många turister.
– Vi ser att bokningsläget inför sommaren ser bra ut, säger Titti Rodling.
Johanna Cederblad/TT
Fakta
Några av skidorterna har sålt riktigt bra den här säsongen, som började redan då liftarna började gå i december i fjol.
I topp ligger Sälen, som sålt liftkort för nästan 398 miljoner kronor, 14 procent mer än säsongen i fjol, och 4,4 procent mer än säsongen 2019. Därpå kommer Åre, som sålt för drygt 323 miljoner kronor, 18,8 procent mer än i fjol och 5,1 procent mer än 2019. Som trea ligger Vemdalen, som sålt för drygt 216 miljoner kronor, 28,1 procent mer än i fjol och 23,8 procent mer än säsongen 2019.
Källa: SLAO