SVERIGES ENTREPRENÖRER

Punkarna som blev motvilliga entreprenörer

Bild: ADAM IHSE / TT

Entreprenörskap låg bakom Hultsfredsfestivalens framgång, men få av personerna bakom den vill kalla sig entreprenörer. Det menar författaren Mats Trondman, aktuell med boken ”Hultsfredsfestivalen – Punkens etos”.

Boken är såväl en berättelse om Hultsfredsfestivalens utveckling som en inblick i vad entreprenörskap kan åstadkomma, enligt Mats Trondman.

– 90 procent av svenskarna kommer ihåg Hultsfredsfestivalen, snacka om varumärke! Och nästan 6 procent besökte den minst en gång. Vi behöver skriva fram historien om festivalen, hur den blev möjlig. Men vi behöver också utmana bilden av entreprenörskap. Boken är inte en modell av Hultsfredsfestivalen utan en motivationskälla för samhällsutveckling – vad som är möjligt att åstadkomma med entreprenörskap, säger han till Esbri.

Festivalen kom till genom ett gäng punkälskande tonåringar som tog till sig punkens budskap om ”do it yourself”.

– De började boka band som de själva gillade, och publiken kom. Men de var nära konkurs, så var tvungna att bredda repertoaren med större band. Det var en balansgång i att behålla rätt musikstil men ändå bredda den, berättar Mats Trondman.

Esbri: BOKTIPS | Punken och de motvilliga entreprenörerna