SVERIGES ENTREPRENÖRER
Vattenbristen akut – så ska svenska succélådan lösa krisen: ”Stort problem utomlands”
Startupen Mimbly har hjälpt företag att spara 3,7 miljoner liter vatten, dra ner sin energiförbrukning och hindra mikroplaster från att komma ut i havet. Nu går innovationen på export. ”Vi vill göra impact globalt”, säger grundaren Isabella Palmgren till TN.
När Isabella Palmgren växte upp flyttade hennes familj mellan olika länder och kontinenter. Hon spenderade uppväxten i bland annat i Honduras, Panama, Australien och Indonesien. Gemensamt för dessa länder är utmaningar med tillgången på vatten och återkommande brist.
Erfarenheterna från uppväxten ledde till idén om att utveckla en produkt som kunde dra ner på åtgången av vatten i samband med tvättning, som står för cirka 25 procent av hushållens vattenanvändning i Europa. Som en del i examensarbetet på masterprogrammet i entreprenörskap på Chalmers startade hon och kurskamraterna Nicolas Maxant och Emil Vestman företaget Mimbly.
De började utveckla Mimboxen, en låda som kan kopplas in till alla tvättmaskiner och återanvänder vatten. För att samla in pengar deltog de i olika startuptävlingar, sökte bidrag och letade investerare.
Trots en del tillskott fick de kämpa för att få ihop en prototyp.
– Det tar lång tid och kostar mycket pengar att bygga en prototyp. Vi behövde också många olika kompetenser inom mjukvarukordning, hårdvarutveckling och kemi. Så vi byggde de första varianterna väldigt billigt. Vi var storkonsumenter på Bauhaus, Jula och Biltema, säger Mimblys vd Isabella Palmgren.
Sparat 3,6 miljoner liter vatten
Efter sex år var prototypen klar, och Mimboxen lanserades på marknaden i början av 2023. Mimboxen sitter mellan vattenkranen och tvättmaskinen och filtrerar allt vatten som används till tvätten, även gråvattet. Vattenkvalitén analyseras, och återanvänds om det är rent nog. Ett självrengörande filter samlar dessutom upp mikroplaster från tvätten, som i dag står för cirka 35 procent av den totala mängden mikroplaster i världens hav.
En tvätt drar i snitt mellan 50 och 150 liter vatten, men med Mimboxen återanvänds upp till 70 procent av tvättvattnet. Eftersom det redan är uppvärmt minskar dessutom energiåtgången med upp till 30 procent.
I skrivande stund har Mimbly 150 boxar ute på marknaden som totalt har kört 225 000 tvättar och därmed sparat 3,7 miljoner liter vatten. Kunderna är främst hotell, fastigheter, städföretag och tvätterier. Mimbly erbjuder en tjänst där företagen som använder Mimboxen ser hur mycket vatten och energi de sparat.
– Det är viktigt för kunderna att ha data. Bolagen behöver den för intern rapportering eller för att kunna räkna på sina driftkostnader. I fastighetshus är det ofta hyresvärden som tar kostnaden, och då behövs informationen, säger Isabella Palmgren.
Beroende på elpris, vattenpris och hur många tvättar som görs under ett år varierar tiden för hur snabbt kunderna har tjänat ihop sin investering, men målet är att få en återbetalningstid på under fem år, enligt Isabella Palmgren.
Expanderar utanför Sverige
Trots Mimblys unga ålder har företaget redan börjat exportera sin produkt utomlands, och har Mimboxen på plats i länder som Norge, Danmark, England och Spanien. Målet är att fortsatt expandera till länder där vatten är en bristvara.
– Vattenbrist är ett mycket större problem utanför Sverige. Bara i Danmark är vatten fyra gånger så dyrt som här, vilket gör att återbetalningsgraden blir större. Dessutom är elpriset generellt sett högre utomlands, säger Isabella Palmgren.
Mimboxen är tämligen unik i sitt slag och företaget saknar konkurrenter som gör samma sak. Omsättningen under 2023 låg på cirka sex miljoner kronor, och nästa år hoppas företaget att gå från förlust till ett nollresultat.
Planen framåt är att skapa en ny version av Mimboxen, och samtidigt utveckla andra produkter.
– Vi vill få till fler samarbeten och ta fram fler produkter. Vi har idag sju patentfamiljer och 16 godkända patent, samt ett gäng som väntar på godkännande. Med vår teknik vill vi utveckla nya vitvaror och andra typer av lösningar som sparar energi och tar bort mikroplaster för att kunna göra ännu större impact globalt, säger Isabella Palmgren.
Vill inspirera andra
Isabella Palmgren hoppas kunna inspirera kvinnliga entreprenörer till att starta bolag. Hon menar att fler investerare måste våga satsa på företag ledda av kvinnor, framför allt inom industri och hårdvara, för att få till en större balans i branschen.
– Idag är kapitalet skevt fördelat mellan manliga och kvinnliga grundare till bolag. Det är ett strukturellt problem, men som håller på att ändras. Vi behöver få till en kulturförändring, säger hon.
Hon menar också att investerare allt för ofta stirrar sig blinda på Stockholm och mjukvaruutvecklare, och att mycket potential därmed går förlorad på andra platser i Sverige.
– Vi behöver mer kapital som är fokuserat på hårdvara och industri. Jag förstår att många investerare bara tittar på mjukvarubolag, eftersom de kan växa i stor hastighet, men då riskerar man att missa många andra spännande affärsmöjligheter, avslutar Isabella Palmgren.