KOMPETENSKRISEN

Så ska Klarna tackla kompetenskrisen

Bild: Press, Claudio Bresciani/TT

Pandemin har inte stoppat Klarna som fortsätter att växa så att det knakar. TN fick ett samtal med David Fock, global produktchef, om expansionen internationellt, om reklamfilmerna under Superbowl och om att jobba bort bilden av att största intäktskällan är påminnelseavgifter.

Det svenska betalningsföretaget Klarna värderades i början av mars till 262 miljarder kronor – 180 procent högre än ett halvår tidigare då bolaget värderades till 93 miljarder kronor. Under 2020 ökade intäkterna med 40 procent och omsättningen uppgick till tio miljarder kronor.

När företagets globala produktchef David Fock ska förklara vad som egentligen är grejen med Klarna, vad som ligger bakom framgångarna, börjar han med det som många företag lyfter fram – vikten av att ”bygga sitt erbjudande långsiktigt och fokusera på konsumenten”.

”Allt färre unga konsumenter vill använda kreditkort”

Men sedan lägger han till att bolaget också har flytet att ha ett koncept som just nu ligger helt rätt i tiden och som lyfter ytterligare tack vare flera digitaliseringstrender som tar fart.

– E-handeln ökar globalt, allt fler betalningar blir digitala och allt färre unga konsumenter vill använda kreditkort, säger han.

Klarna ser i sina undersökningar att många i den unga generationen har föräldrar som drabbades hårt i samband med finanskrisen och har svårt att förstå fördelarna med kreditkort. De vill i stället betala sina varor direkt via debitprodukter, förklarar han.

– Där passar vår produkt bra in. Du får din vara först och sedan betalar du. Det har inte så mycket med kredit att göra utan mer med bekvämlighet och en känsla av att bli litad på.

Samtidigt fick Klarnas förtroende sig en törn för ett par veckor sedan när det uppstod ett tekniskt fel i Klarnas app som gjorde att användares privata uppgifter spreds.

– Vi har väldigt rigida testkontroller, men tyvärr kan saker ändå gå fel ibland. Det är det som har hänt här, helt enkelt, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i en kommentar till Dagens Nyheter.

Dubblat omsättningen trots pandemin

Att Klarna har kunnat fördubbla sin omsättning på ett halvår under en härjande pandemi förklaras till största delen av bolagets expansion i USA där det just är smidig shopping som är utgångspunkten.

Det senaste halvåret har en miljon nya kunder tillkommit varje månad.

– Det är en fantastisk tillväxtresa! De första månaderna var otroligt osäkra eftersom konceptet med den här typen av betalningar är ganska nytt i USA men tillväxten är snabb.

Enligt David Fock är det introduktionen av en shoppingapp som är den främsta orsaken. Den gör det möjligt att handla i vilken butik som helst, oavsett om den har ett samarbete med Klarna eller inte, och att betala senare. Det är helt annorlunda jämfört med hur Klarna har gjort på andra marknader.

– Smart marknadsföring har fått många konsumenter att börja använda tjänsten, och när de gillar den har villigheten hos handlare att jobba mot oss ökat. Det blir en god spiral där efterfrågan kommer både från konsumenter och handlare.

Tänker långsiktigt

Produkterna som lanserats i USA är dessutom gratis för kunden vilket är något som Klarna tänker införa även i Sverige. Och handlarna ser sina avgifter som acceptabla eftersom tanken är att de ska öka försäljningen och få fler kunder, poängterar han.

– Det är ett annat och mer långsiktigt sätt att tänka. Samarbetet med handlarna går ut på att vi hjälper dem att sälja mer genom att kunderna får erbjudanden via shoppingappen. Det skapar en situation som alla tjänar på.

Klarna har tecknat avtal med jättar som Sephora, Macy´s och HM i USA och fortsätter att satsa på att knyta till sig stora handlare framöver. Nu ska den amerikanska modellen lanseras på alla marknader.

– Stora aktörer vill ha färre partner med tjänster som kan lanseras på ungefär samma sätt på alla marknader i världen. De får en lösning som fungerar globalt. Vi är på väg att gå från ett svenskt fakturabolag till ett alternativ som handlare måste ha vid sidan av Mastercard, Visa och Paypal.

Reklamfilm under Super Bowl

För att ytterligare boosta marknadsföringen i USA valde Klarna att gå ut med en reklamfilm under Super Bowl-finalen i amerikansk fotboll. De totalt 100 miljoner kronor som filmen kostade var väl investerade pengar, enligt David Fock.

– Vi tyckte att det rent affärsmässigt var bra och att vi hade nått en fas då det var vettigt med tanke på vår produkt och vårt erbjudande. I USA ses det som fantastiskt positivt och kul att vi gör en sådan grej och över lag fick vi bra kritik för filmen och vårt tema.

”I svensk media har vi framställts som ett litet bolag som tjänar pengar på att se till att folk missar att betala. Men den bilden baseras på var vi var för tio år sedan”

David Fock konstaterar att attityden mot framgångsrika bolag är betydligt mer positiv i USA än i Sverige där bilden länge har varit ganska negativ.

– I svensk media har vi framställts som ett litet bolag som tjänar pengar på att se till att folk missar att betala. Men den bilden baseras på var vi var för tio år sedan och vi gör allt för att förändra den. Sakta med säkert blir det äntligen bättre.

Samtidigt sticker han inte under stol med att förseningsavgifter historiskt har varit en intäktskälla för Klarna men konstaterar samtidigt att den intjäningsmodellen inte fungerar globalt och långsiktigt.

– Sverige är unikt på så sätt att det är för enkelt att tjäna för mycket pengar på kreditprodukter. När vi nu vill anpassa oss till ett globalt perspektiv kommer vi inte längre att försöka få ut max från inkomstkällor som vi kunde ha i Sverige. Vår målsättning är att betalningar ska bli hållbara.

Febril jakt på kompetens

På det stora hela anser dock Klarna att Sverige är ett bra land att verka ifrån och det finns inga planer på att flytta huvudkontoret utomlands. Samtidigt är kompetensbristen ett stort problem. David Fock beskriver det som en konstant kamp att hitta tillräckligt många programmerare.

– Det är den mest trånga sektorn. Konsekvensen blir att det hämmar utvecklingen och att vi tvingas etablera kontor på fler ställen utanför Sverige för att komma närmare nya kompetenspooler. Det är otroligt svårt att rekrytera tillräckligt många. Sverige lyckas inte utbilda tillräckligt många.

Hittills har arbetet i Sverige varit koncentrerat till Stockholm där ungefär hälften av medarbetarna kommer från ett annat land. Klarna kommer att fortsätta att anställa personer från andra länder men efter pandemin har företaget en ny plan för att försöka tackla svårigheterna att hitta rätt kompetens. Tanken är att merparten av medarbetarna ska jobba två dagar i veckan på kontoret och att de resterande tre dagar kan jobba hemifrån.

– Då kan vi förhoppningsvis rekrytera bredare, från andra delar av Sverige. För medarbetaren handlar det i så fall om att sova över en natt i Stockholm för att kunna vara på kontoret två dagar. Under pandemin har vi lärt oss att vara mer flexibla och jobba på distans.