DEN SVENSKA UTBILDNINGEN
Forskaren: Så blir ungdomar entreprenöriella
Mats Westerberg på Luleå tekniska universitet är forskaren som ger studenter en entreprenöriell start på arbetslivet. ”Många studenter blir först helt perplexa”, säger han till Esbri.
Kursen riktar sig till blivande ingenjörer, ekonomer, beteendevetare, psykologer och industriella designer. Första momenten i kursen handlar om att utveckla gruppen och kommunikationen mellan deltagarna. Sedan får studenterna utveckla ett drömprojekt (som inte behöver vara ett företag).
– Många studenter blir först helt perplexa. Drömprojektet är en jättemöjlighet, men de vet inte vad de vill göra – och ingen kan heller berätta det för dem. Efter ett tag växer små idéer fram, de förfinas och blir ofta till fantastiska skapelser, säger Mats Westerberg till Esbri.
Han menar att studenterna blir medvetna om sina egna styrkor och svagheter och lär sig att hantera osäkerhet.
– Det främsta framgångsfaktorn för entreprenörskapsutbildningar är att ge studenterna autonomi. De måste sitta i förarsätet. När de märker att de kan ta ansvar kommer de också att göra det. Att jobba med egna projekt föder en stark inre motivation, motorn kopplas på ännu mer, säger Mats Westerberg till Esbri.
Esbri: Hur kan vi rusta studenter för en arbetsmarknad i förändring?