KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Därför storsatsar Bill Gates i svenska succén – klimatsatsning drar in miljarder
En svensk satsning på ett flygplan drivet helt av elektricitet drar in miljarder från Bill Gates och andra tunga investerare. ”Vårt plan kommer att leda till billigare flygbiljetter och kan revolutionera inrikesflyget”, säger vd:n Anders Forslund till TN.
Elektrifiering av transporter är högsta mode bland utvecklare och entreprenörer världen över. Den svenska startupen Heart Aerospace i Göteborg sticker ut genom att locka till sig tunga investerare och personal med toppkompetens från hela världen.
– Det är helt fantastiskt. Jag trodde aldrig att det här skulle kunna hända i Sverige, säger vd:n Anders Forslund.
Ett traditionellt flygplan
Han har bland annat doktorerat inom produktutveckling inom flygindustri så han kan branschen väl. När Norge 2018 proklamerade att all inrikestrafik i landet ska vara elektrifierad senast 2040 bestämde sig Anders Forslund för att satsa på sin gamla idé – att bygga ett traditionellt flygplan som drivs av elektricitet. Vid den här tidpunkten forskade han vid Chalmers för att undersöka vad en elektrifiering skulle innebära för den svenska flygindustrin.
– Sverige har den största flygindustrin per capita i världen. Elektrifieringen ger möjligheter att bygga upp ny industri. Vi märkte snart att det fanns ett stort intresse för projektet.
”Vi behövde locka finansiärer och få stenen i rullning.”
Anders Forslund insåg samtidigt att det egentligen inte handlade så mycket om forskning, tekniken fanns ju redan och var mogen, utan det handlade mest om att bygga och skala upp. Tillsammans med sin sambo Klara Andreasson startade han för snart tre år sedan ett tvåmansföretag - Heart Aerospace.
– Den stora frågan var hur vi skulle gå från idé till att verkligen skapa ett företag som bygger ett elflygplan. Vi behövde locka finansiärer och få stenen i rullning, säger Anders Forslund.
De etablerade flygbolagen vaknade
De såg sig om i världen och lyckades väcka intresse hos Y Combinator i USA, en accelerator för startups, där företag som Airbnb och Dropbox fått hjälp att komma igång. Med detta stöd i ryggen tog företaget in två miljoner dollar i riskkapital. Det räckte till att bilda ett 10-mannateam i Göteborg som utvecklade en demonstrator av en drivlina till en elmotor. När företaget kunde visa upp något konkret vaknade de etablerade flygbolagen.
Nu har ett av världens största flygbolag, United Airlines, och partnerbolaget Mesa Airlines, en av de största operatörerna av regionalflyg i Nordamerika, gått med i satsningen. United Airlines drev på 1990-talet hundratals regionala rutter som drogs in på grund av för dålig lönsamhet. Men nu ser båda bolagen en ny möjlighet att bedriva lönsam regional flygtrafik - tack vare Heart Aerospaces elmotor.
– Andra aktörer satsar mer på flygande bilar och liknande. Flygbolagen tycker att vi har en sansad konservativ design. I och med att vi fortsätter att bygga vår eldrift efter den traditionella modellen så minimerar vi riskerna i det här projektet, säger Anders Forslund.
”Det var ju förstås världens grej för oss.”
I somras plockade företaget in 35 miljoner nya dollar i en investeringsrunda som leddes av Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures. United Airlines och Mesa passade samtidigt på att beställa 200 elflygplan, en order värd tiotals miljarder.
– Det var ju förstås världens grej för oss. Med detta stöd i ryggen kunde vi börja en explosiv uppskalning av företaget, säger Anders Forslund.
Förra året gick Heart Aerospace från 10 till 90 anställda. De flesta är i det här läget ingenjörer från hela världen som flyttat till Göteborg och företagets lokaler vid Säve flygplats på Hisingen. Personalen kommer från 20 olika länder men framför allt från Japan och Brasilien där den extrema spetskompetensen som krävs för att bygga flygplan finns.
– Det är helt galet egentligen. Vi har lyckats fånga alla dessa talanger mitt under brinnande pandemi och har skapat en bra sammanhållning. Vi räknar med att vara 300-400 anställda om några år, säger Anders Forslund.
Plan för 19 passagerare
Nu ligger allt fokus på att ta fram ett färdigt flygplan för 19 passagerare som faktiskt kan föras fram i luften helt med el. Enligt färdplanen ska den första testflygningen ske 2024 och det första planet stå klart för leverans 2026.
– Enligt våra beräkningar kommer detta att fungera. Det är inga problem att hålla ett plan i luften med hjälp av batterikraft, den tekniken finns redan. Den stora utmaningen är att få elen att räcka till allt annat också som den trycksatta kabinen och back up-system, säger Anders Forslund.
”Detta skulle ge ringar på vattnet för de industrier som finns på orter långt ifrån Landvetter och Arlanda.”
Företagets ambition är inte enbart att bygga ett klimatvänligt flygplan utan också ett plan som är tystare och billigare än sina fossildrivna motsvarigheter. Traditionella jetmotorer är dyra och Heart Aerospaces elmotor är betydligt billigare och passar bättre till mindre plan, menar Anders Forslund. Just detta lockar flygbolagen.
– Genom att byta planets dyraste del, jetmotorn, mot den billigare elmotorn förändrar vi den ekonomiska modellen för hur flygplan fungerar. Vårt plan kommer att leda till billigare flygbiljetter och kan revolutionera inrikesflyget, säger Anders Forslund.
Idag utgör kortdistansflygningar 85 procent av alla avgångar och står för 45 procent av utsläppen. Heart Aerospace maskin är tänkt att flyga kortare sträckor, upp till 400 kilometer, och klarar att starta och landa från korta landningsbanor.
– Därmed kan vi använda de mindre flygplatserna som idag står outnyttjade i vårt land. Detta skulle ge ringar på vattnet för de industrier som finns på orter långt ifrån Landvetter och Arlanda, säger Anders Forslund.
Norsk transportpolitik ett föredöme
Den norska transportpolitiken borde vara ett föredöme för Sverige, menar Anders Forslund. Norge har störst andel elbilar i världen och håller på att elektrifiera sina färjetransporter. Inrikesflyget är betydligt mer finmaskigt med fler orter, fler avgångar och många rutter går korta sträckor för att exempelvis ta sig över fjordar.
– Anledningen till att systemet är bättre i Norge är statliga subventioner till flyget som får den ekonomiska ekvationen att gå ihop. Glesbygdspolitiken i Norge är mer mån om att det ska vara samma villkor oavsett var man bor i landet och den uppmuntrar folk att bosätta sig på landsbygden.
”Vi tror också att passagerarna med tiden aktivt kommer att välja elflyg”.
Enligt Anders Forslund är Norges utfästelse att allt inrikesflyg ska vara eldrivet senast 2040 högst realistisk. Han menar att eldrift är framtiden för flygindustrin och kan lösa mycket av glesbygdens transportproblem.
– Genom att gå från ett jetmotordrivet flyg till ett eldrivet blir grundekonomin så mycket bättre att vi inte ens behöver subventioner för att skapa den här typen av nätverk.
En fråga som alltid är aktuell för flygindustrin är säkerheten. Anders Forslund menar att eldriften till och med ökar säkerheten. Han påtalar att det är 20 gånger säkrare att flyga än att köra bil.
– Mycket av den här investeringen handlar om att vi lägger ner en massa jobb innan vi sätter någon passagerare i flygplanet. Flyget är det absolut säkraste sättet att resa och vi tror också att passagerarna med tiden aktivt kommer att välja elflyg framför jetplan, säger Anders Forslund till TN.