FLYGBRANSCHENS FRAMTID

S-toppen: ”Flyget är en livsnerv”

Carina Sammeli (S), ordförande i kommunstyrelsen i Luleå kommun, Claes Nordmark (S), kommunalråd i Bodens kommun. Bild: Luleåfotograferna AB, Mostphotos, Mats Engfors/Fotographic

Flyget är en förutsättning för att norra Sverige ska kunna fortsätta utvecklas, menar lokalpolitiker som TN pratat med. "Flygskatten i sig är inte avgörande, utan det som är avgörande är flygets omställning till att bli fossilfritt", säger Claes Nordmark (S), kommunalråd i Bodens kommun, till TN.

– Flyget är ju jätteviktigt. Luleå ligger ju ganska långt norrut och med en icke fungerande infrastruktur på järnväg så är vi ju beroende av flyget för att ta oss fram och tillbaka, säger Carina Sammeli (S), ordförande i kommunstyrelsen i Luleå kommun.

Just nu görs flera stora industrisatsningar i regionen. Det handlar bland annat om att SSAB kommer att bygga ett nytt fossilfritt stålverk i Luleå och H2 Green Steel som kommer att bygga ett stålverk i Boden. Enligt en av prognoserna som gjorts av Akademi Norr, en samverkan mellan flera kommuner i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland, kommer 45 000 personer behöva rekryteras till norra Sverige under de kommande två åren.

– Norra Sverige har en lite äldre befolkning än södra Sverige och vi har väldigt låg arbetslöshet. Det är alltså inte så att vi har en stor grupp utanför arbetslivet som vi kan utbilda till de nya jobben, utan vi måste få människor att vilja komma hit. Samtidigt behöver vi också skapa möjligheter för människor att pendla hit. Då är flyget jätteviktigt.

– Att åka tåg till Stockholm kan ta uppemot 18 timmar, och ska man göra det två gånger i veckan så tar det alldeles för mycket tid av resten av ens liv. Då är det inte värt det.

”Flyget är ett jätteviktigt transportmedel för oss här uppe i Norrland”.

Och det är just avståndet till resten av Sverige som verkar vara en av de stora knäckfrågorna när det kommer till rekryteringen. Bland annat visar Talent City Index Sverige, en undersökning där 3 700 svenskar mellan mellan 20–45 år svarat på var de vill bo och jobba i framtiden, att Luleå är för långt bort.

– Vi fick en dragning om undersökningen igår och en rekommendation om att vi behöver prata med om flyget. Vi är en stad som har vägar, järnväg, hamn och flyg. Men vi har för dåliga järnvägar och vägar, men flyget är en livsnerv.

Claes Nordmark (S), kommunalråd i Bodens kommun, konstaterar att flyget har en stor betydelse för norra Sverige.

– Flyget är ett jätteviktigt transportmedel för oss här uppe i Norrland. Utan flyget så skulle det vara mycket längre hit från södra Sverige och resten av världen än vad det är idag.

– Om man inte tar flyget får man räkna med minst tolv timmars transport via vägen eller järnvägen. Så därför är flyget verkligen jätteviktigt.

Han beskriver att kommunen är i sin största tillväxtfas på över 100 år, sedan Bodens fästning byggdes. Detta skapar också stora behov av mer arbetskraft och då spelar flyget en avgörande roll i att attrahera kompetens.

– Den är otroligt viktig både vid rekryteringen för att få folk att vilja flytta hit, men också för att det ska vara lätt om man vill åka någonstans.

– Det är en stor utmaning att flyget släpper ut en del koldioxid. Därför är det jättebra att flygbranschen själva har satt upp mål om att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030. Det är oerhört positivt och bra att flyget är en del av den gröna omställningen.

”Jättebra att flygbranschen själva har satt upp mål om att inrikesflyget ska vara fossilfritt”.

Nyligen meddelade regeringen att flygskatten tas bort från och med den 1 juli 2025. Flygskatten infördes 2018 och har inneburit skatteintäkter på omkring 1,8 miljarder kronor om året.

– Vill man värna förmågan att ha bra flygförbindelser och Sverige som hubb internationellt så måste man se till att inte diskriminera just den konkurrensfördel som Sverige kan ha. Det här ligger både i linje med långsiktig klimatpolitik och värna det avlånga landets resmöjligheter, sa statsminister Ulf Kristersson (M) på en pressträff då.

Carina Sammeli berättar att hon är kluven till att flygskatten kommer att avskaffas.

– Jag skulle ju vilja se att vi har en politik som klarar av att ställa om flyget, då flyget har en ganska stor klimatpåverkan.

– Och innan det är på plats så är det ju bra om det kostar att flyga för vi vill ju inte att människor flyger i onödan. Och ska flygskatten nu bort så behöver man ju fundera på hur man fortsätter se till att flyget gör sin förändring bort från fossila bränslen.

Om en slopad flygskatt kommer att leda till att fler reser till norra Sverige är svårt att sia om, menar Claes Nordmark.

– Flygskatten i sig är inte avgörande, utan det som är avgörande är flygets omställning till att bli fossilfritt. Det är det som är det viktiga, inte flygskatten, säger han.