DEBATTEN OM BROMMA FLYGPLATS
Kritiken växer efter Bromma-utspelet – ”Miljarder kan gå förlorade”
Stockholms stad vill avveckla Bromma flygplats – ett besked som mötts av massiv kritik från flygbranschen. Planerna sågas även av Sydsvenska handelskammaren, som menar att jobb i Stockholm måste kunna nås från andra delar i landet.
Under gårdagen meddelade Stockholms stads rödgröna styre planer på att säga upp avtalet med staten om Bromma flygplats. Anledningen uppgavs vara ett främjande av Stockholms utveckling.
– Brommaflyget står i vägen för Stockholms utveckling och konkurrenskraft. Bostadsbristen i Stockholmsregionen hämmar kompetensförsörjning och tillväxt. Genom att säga upp avtalet ger vi staten goda planeringsförutsättningar för en ordnad avveckling av flygplatsen, kommenterade Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) i samband med att nyheten släpptes.
Beskedet möttes genast av kritik från branschorganisationen Transportföretagen Flyg.
– Det här är ett omdömeslöst beteende där man sätter sin egna politik framför Sveriges bästa. Vi behöver en politik som stärker förutsättningarna för svenskt inrikesflyg och tillgängligheten i landet, och inte tvärt om, sa organisationens branschchef Fredrik Kämpfe till TN.
Planerna på att stänga Bromma till förmån för Arlanda ger han inte mycket för.
– Vi vet att det inte är möjligt att flytta över all trafik som går från Bromma i dag till Arlanda utan negativa följder för tillgängligheten, men ändå kör stadshuset sitt eget race.
”Staten stöttar Stockholmsregionen ganska massivt”
Nu backas Fredrik Kämpfe upp av Sydsvenska handelskammarens vice vd Per Tryding, som menar att Bromma flygplats inte bara ska ses som en angelägenhet för Stockholm.
– Brommas funktion i svensk ekonomi är att flygplatsen är infrastruktur för en genuint nationell arbetsmarknad. Det handlar om personer som bor i Stockholm med omnejd men jobbar i annan del av landet, eller tvärtom, skriver han i ett mejl till TN.
Och det är många människor som berörs, menar han.
– Summerar man skattekraften av de här personerna blir det många miljarder som kan gå förlorade, konstaterar Per Tryding, och fortsätter:
– Den här rörligheten har också en demokratisk dimension. Ska man kunna arbeta på myndigheter och veckopendla från annan ort än myndighetens säte? Staten stöttar Stockholmsregionen ganska massivt med offentliga jobb i myndigheter. Då behöver man kunna komma åt dessa från flera platser.
Vad som blir nästa steg för Stockholms stads planer är i dagsläget oklart. Som TN kunde avslöja i går framgår det av avtalet mellan de inblandade parterna att Stockholms stad inte ensidigt kan säga upp avtalet. Det kan endast Swedavia göra.