BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Larmet: 350 år för att lösa järnvägens underhållsskuld

Det krävs ett helhetsgrepp för att lösa krisen på järnvägen, menar Monica Lingegård, vd för SJ. Bild: Johan Nilsson/TT, Stina Stjernkvist/SvD/TT

Järnvägens underhållsskuld ökar med 400 000 kronor per timme och med nuvarande takt kommer det att ta 350 år att beta av den, visar en granskning som DN har gjort. ”Vi är på väg mot en nationell härdsmälta”, säger SJ:s vd Monica Lingegård till tidningen.

Underhållsskulden på den svenska järnvägen har vuxit under de senaste decennierna och är nu så omfattande att det skulle ta 350 år med nuvarande arbetstempo att byta ut alla slitna ledningsstolpar och kontaktledningar, rapporterar Dagens Nyheter. Enligt tidningen, som bland annat hänvisar till en rapport som konsultbolaget WSP har gjort, är prislappen för underhållsarbetet uppe i 70 miljarder kronor – en summa som ökar med 400 000 kronor varje timme.

Det eftersatta underhållet orsakar en stor del av förseningarna i tågtrafiken, menar SJ:s vd Monica Lingegård, som si DN efterlyser någon som kan ta ett helhetsansvar för järnvägens kris.

– Det stora problemet är att vi är på väg mot en nationell härdsmälta och jag ser ingen som räcker upp handen och tar ansvar och ser till helheten, säger SJ:s vd Monica Lingegård till DN.

Enligt DN hade arbetet med att rusta upp järnvägen kunnat gå snabbare om Trafikverket hade upphandlat på ett annat sätt.

DN: ”Järnvägen vittrar sönder mitt framför våra ögon”