DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Tidöpartierna höjer reduktionsplikten

Tidöpartierna presenterar budgetnyhet. Bild: Lars Schröder/TT

Regeringen föreslår höjd reduktionsplikt i höstbudgeten. ”Vi sänker skatten på drivmedel, och höjer något kravet på inblandning av biobränslen”, sa energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff. Förslaget möter både kritik och beröm från näringslivet.

Samtidigt vill partierna sänka drivmedelsskatten ytterligare för att priset inte ska stiga.

– Vi sänker skatten på drivmedel, och höjer något kravet på inblandning av biobränslen, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på pressträffen.

Sänkningen av reduktionsplikten var ett av Tidöpartiernas viktigaste vallöften. Den 1 januari i år sänktes reduktionsplikten till 6 procent för diesel och bensin för perioden 2024–2026.

Nu vill regeringen höja den till 10 procent nästa år.

– Den beräknas sänka utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på drygt 2,5 miljoner ton fram till år 2030, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Som klimat- och miljöminister är jag väldigt nöjd med att regeringen nu går fram med en gyllene lösning, där inblandningen av biobränslen kan öka utan att priset vid pump höjs, säger hon.

Regeringen trycker på att det är en ny typ av reduktionsplikt som lanseras. I den nya reduktionsplikten inkluderas även el.

– Drivmedelsleverantörerna får nu inkludera el i publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner, säger Busch.

”Regeringen har trasslat in sig.”

Regeringen kastar om spelplanen för svensk industri, enligt IKEM.

– Regeringen har trasslat in sig. Från IKEM:s sida anser vi att man behöver ta ett större grepp svensk råvaruförsörjning. Bioråvaran är ingen oändlig resurs, den behövs i flera sektorer för att möjliggöra omställningen. Klimatpolitiken måste vara genomtänkt och råvarufrågan en central del i den, säger Malin Johansson, klimat- och energiexpert, IKEM, i en kommentar.

Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, ser flera fördelar med beslutet.

– Transportbranschen tar ett stort ansvar i omställningen och det är välkommet att regeringen justerar upp reduktionsplikten samtidigt som drivmedelsskatten sänks. För transportsektorns omställning behövs biodrivmedel, men till konkurrenskraftiga priser. Det är också positivt att reduktionsplikten reformeras så att även el inkluderas för att uppfylla kraven. Samtidigt behövs det mer långsiktiga spelregler för branschen, och därför efterfrågar vi en bred utredning och reform över vilka styrmedel som ska gälla över tid. Företagen i transportbranschen vill och kan ställa om men behöver klara, tydliga och förutsebara regler att agera utifrån, säger han till TN.