BROTTSBEKÄMPNINGEN

Så kunde drönare slå ut hela Arlanda – ”Mycket allvarligt”

Fredrik Kämpfe från Transportföretagen och Nils Paul från Svenskt Näringsliv varnar för att utslagen infrastruktur kan leda till allvarliga konsekvenser. Bild: Ryno Quantz, Mostphotos, Stefan Tell

Polisen utreder misstänkt flygplatssabotage efter att drönare slagit ut trafiken på Arlanda. Nu varnar branschen för att problemen med obehöriga drönare kan öka – med allvarliga konsekvenser som följd. ”Samhället måste markera tydligt”, säger Fredrik Kämpfe på Transportföretagen till TN.

I över två och en halv timme stod flygtrafiken stilla på Arlanda under natten mot måndagen. Det sedan Luftfartsverket tagit beslut om att stoppa trafiken efter att flera drönare uppmärksammats på flygplatsens område. Avstängningen pågick mellan ett och halv fyra i natt och påverkade enligt Swedavia fem ankommande flighter. Tre av dem ska enligt uppgift ha kunnat landa på Arlanda om än kraftigt försenade, medan de andra två fick dirigeras om till Landvetter och Helsingfors.

Hade händelsen inträffat dagtid hade konsekvenserna dock kunnat bli mycket mer omfattande.

– Flygsäkerheten måste alltid gå först och därför behöver man stänga flygplatsen om det finns obehöriga drönare i luftrummet. Jag har stor respekt för det beslutet, säger Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv.

– Det är mycket allvarligt att samhällskritisk infrastruktur som en flygplats tvingas stänga. Att Arlanda tvingas omdirigera flygtrafik till andra flygplatser får konsekvenser för företag och resenärer men ytterst för beredskapen. Till exempel behöver ambulansflyg kunna starta och landa, fortsätter han.

Hårdare lagstiftning på gång

Vem eller vilka som låg bakom de otillåtna drönarflygningarna är i nuläget oklart, men händelsen utreds nu av polisen som misstänkt flygplatssabotage. Något som välkomnas av Nils Paul, som berättar att tuffare lagstiftning kan vara på gång på området.

– Just nu har regeringen en remiss ute med förslag till ändringar i luftfartslagen för effektiva sanktioner mot de som flyger vårdslöst med drönare. Det är viktigt att det finns resurser att utreda och lagföra sådana här händelser, säger han.

Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg, menar att det egentligen inte är något nytt att drönare orsakar störningar i flygtrafiken, det har hänt både i Sverige och utomlands tidigare. Han ser dock en risk för att ökad användning av drönare kan leda till att utmaningarna blir större.

– Vad som har hänt just den här gången vet vi inte så det vill jag inte spekulera i. Men det är klart att det alltid är allvarligt att en flygplats måste stänga på det här sättet, precis som när vägar eller järnvägar drabbas av olika anledningar. Infrastruktur är känsligt och den här typen av händelser utgör en skada mot samhället, säger han.

”Måste följas av kännbara sanktioner”

Han poängterar att flygplatser har rutiner för att hantera luftrumsstörningar av det här slaget och att det därför inte föreligger någon direkt risk för passagerarna. Flyg får helt enkelt varken lyfta eller landa om man inte kan garantera säkerheten. Däremot kan den här typen av händelser förstås orsaka både oro och förseningar samt ökade kostnader för flygbolagen.

Och precis som Nils Paul pekar han på att konsekvenserna snabbt kan bli allvarliga om exempelvis ambulansflyg inte kan landa där det är tänkt.

– I takt med att drönare blir vanligare är det här något man behöver ta höjd för och fundera på hur man ska hantera framåt. Jag tror överhuvudtaget att det måste följas av kännbara sanktioner om man ägnar sig åt skadegörelse eller orsakar hinder i infrastrukturen. Samhället måste se det som något allvarligt och markera tydligt, till exempel genom högre straff eller att man prioriterar upp de här brotten i vårt rättsvårdande system.

Enligt Daniel Ackermann, pressansvarig på Luftfartsverket, var det polisen som uppmärksammade dem på den första drönaren. Senare upptäcktes totalt fyra drönare i området, varför Luftfartsverket tog beslutet att ställa in flygtrafiken. Först en timme efter att den sista drönaren hade skådats i området kunde trafiken återupptas igen.

– Innan drönarpiloten flyger med sin drönare är hon eller han skyldig att kolla upp vilka regler och restriktioner som gäller i det aktuella luftrummet. Det finns både tillfälliga och permanenta regler som man behöver ha koll på.

”Bygger på att man följer reglerna”

Generellt sett gäller flygförbud vid flygplatser samt vid andra känsliga områden, som exempelvis platser som har en koppling till försvaret.

Hur nära en flygplats får man flyga med drönare?

– Det ser lite olika ut för olika flygplatser men det finns alltid ett geografiskt område, eller ett tredimensionellt luftrum där det är förbjudet att flyga.

Finns det något sätt att blockera drönartrafik i de aktuella områdena eller bygger systemet på att drönarpiloten väljer att följa reglerna?

– Det bygger till stor del på att man följer reglerna. Det finns många typer av drönare, de är av olika storlek och olika tekniskt avancerade, så möjligheterna att blockera dem från luftrummet är begränsade.

Polisen har inlett en förundersökning om flygplatssabotage och brott mot skyddslagen. TN har varit i kontakt med polisens presstjänst som inte vill kommentera utredningen med hänvisning till förundersökningssekretess.

TN har även pratat med Swedavias presstjänst som meddelar att företaget samarbetar med berörda myndigheter men vill i övrigt inte kommentera händelsen.