Ledsna bananer väckte köpsug i butiken

Ledsna bananer säljer bättre än glada. Bild: Christine Olsson/TT

Enstaka bananer står för en stor del av butikernas matsvinn. Men att vädja till kundernas känslor kan rädda ledsna och ensamma bananer.

En skylt med en ledsen banan och texten "Vi är ledsna singlar som också vill blir köpta" ökade försäljningen av enstaka bananer markant, enligt en ny studie.

Glada bananer lockade också något fler kunder, men inte i närheten av de ledsna. Skylten med en ledsen banan ökade försäljningen med 58 procent jämfört med en neutral skylt medan den glada bananen bara fick upp försäljningen med 5,4 procent.

Lisa Eckermann, doktor vid universitetet i Bath och en av forskarna bakom studien, pekar på att behovet av att ingå i en gemenskap är en av våra mest grundläggande drivkrafter och att de sorgsna bananerna vädjar till konsumenternas medkänsla.

– Att sätta ledsna ansiktsuttryck på bananer kan låta gulligt, men det finns ett allvarligt syfte. Studien visar att det här är en enkel, billig och effektiv åtgärd för detaljhandlarna.

Enstaka bananer som skiljts från sin klase står för 131 miljoner ton av detaljhandelns matsvinn enligt FN:s miljöprogram UNEP.

Studien har genomförts av forskare från Baths universitet, tekniska högskolan i Aachen och Goethe-universitetet i Frankfurt och publiceras i tidskriften Psychology & Marketing.

Boel Holm/TT

"Vi är ledsna singlar som också vill bli köpta." Och vips ökade försäljningen. Bild: Svenja Gerecht/RWTH Aachen University