DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Pehrson: "Positivt besked med besk eftersmak"

Skolminister Lotta Edholm (L) och utbildningsminister Johan Pehrson (L). Bild: Pontus Lundahl/TT

Svenska elever har förbättrat sina resultat i matematik enligt kunskapsmätningen Timss. Men mätningen pekar också på att svensk skola inte blivit bättre på att kompensera för elevers olika sociala bakgrund.

– Det här är självklart ett positivt besked men också ett besked med en viss besk eftersmak, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff.

Han säger att en del i det "beska" är att andelen tioåringar som presterar på den lägsta nivån nästan fördubblats i naturkunskap. Han lyfter också att Sverige är det land i Norden som är sämst på att utjämna skillnader mellan elever utifrån deras hemförhållanden.

– Inget annat land i Norden har så dålig förmåga att hindra skillnader hemifrån, säger Pehrson.

Timss undersökning, som mäter fjärde- och åttondeklassares prestation i matematik och naturkunskap, visar ett signifikant bättre resultat i matematik för 2023 jämfört med senaste mätningen 2019.