FLYGBRANSCHENS FRAMTID

”Därför missar flygskatten målet och måste avskaffas”

Fredrik Kämpfe Bild: Transportföretagen

Flygskatten är inte hållbar för vare sig miljön, samhällsutvecklingen eller tillgängligheten. Det skriver Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, i en krönika.

Flygskatten är het igen! Med regeringens nyligen lagda förslag att reducera den lär snart debattsidorna osa av diskussioner om skattens vara eller inte vara.

Därför bör vi ta en närmare titt på flygskattens anatomi, funktion och påstådda syfte. För det första, låt oss klargöra en sak: flygskatten är inte en skatt på utsläpp, utan på själva resan. Oavsett om du flyger med biobränsle eller i det senaste bränslesnåla flygplanet så måste du fortfarande betala flygskatten. Är det verkligen rimligt att straffa resenärer som redan i dag väljer mer hållbara alternativ? Nej, flygskatten är bara ytterligare en skatt, en skatt på Ditt möte, på Din upplevelse, på Din utbildning, på Din familjehögtid, ja på Din flygstol.

”Varför ska Sverige då behålla en nationell flygskatt som riskerar att slå undan benen för en konkurrenskraftig och hållbar svensk flygindustri?”

Forskare som John Hassler och Runar Brännlund har kritiserat flygskatten och kallat den för "greenwashing". Båda pekar på att skatten saknar koppling till faktiska utsläpp, vilket leder till fel incitament och ineffektiva åtgärder. Hassler är särskilt tydlig: ”Det är en brist att skatten är utformad som en skatt på flygstolar och inte relaterad till utsläppen, vilket snedvrider incitamenten.”

Men vänta, Fit for 55 säger du? Hände det inte något nyligen på den europeiska spelplanen för flygets utsläpp? Visst, säger jag, EU har ju nu antagit nya och kraftfulla styrmedel för att minska flygets klimatpåverkan, inklusive prissättning på flygets koldioxidutsläpp och ökad användning av biobränsle. Dessutom är EU-systemet programmerat för att även lyfta in höghöjdseffekten och hantera flygningar utanför EU. Så varför ska Sverige då behålla en nationell flygskatt som riskerar att slå undan benen för en konkurrenskraftig och hållbar svensk flygindustri? Varför ska flyget – som enda verksamhet – betala dubbelt upp?

”För inrikesflyget är flygskatten särskilt orättvis.”

Det blir tydligt när vi tittar på effekterna här hemma. Flygskatten dränerar energin ur det svenska flygsystemet. Det är betydligt dyrare för flygbolag att flyga till Sverige jämfört med våra grannländer. Studier visar att det kan vara upp till 40 procent dyrare att flyga till Stockholm än till Köpenhamn. Det är ingen överraskning att flygbolag väljer att undvika Sverige när det är ekonomiskt fördelaktigare att flyga till andra destinationer.

För inrikesflyget är flygskatten särskilt orättvis. Resenärer måste betala skatten tur-och-retur, vilket gör det ännu dyrare och mindre attraktivt att resa inrikes. Resultatet? Fler och fler linjer tas bort eller reduceras, och det svenska flygsystemet börjar sakta men säkert att tappa kraft, kanske för att dö ut. Hur ska det gå med flygets infrastruktur då, borde vi alla undra, en infrastruktur som vi passagerare betalar för genom biljetten.

”I stället för att straffa resenärer borde vi fokusera på att främja verkliga miljövänliga alternativ.”

Ett ytterligare bekymmer är att flygskattens negativa effekter förstärks av den nuvarande attityden till vårt flyg. Parallellt med flygskatten ser vi politiska avarter som klimatväxlingsavgift som straffar den som trots allt måste flyga, flygnegativa resepolicys, och ett allmänt minskat affärsresande i digitaliseringens kölvatten. Ne bis in idem, den juridiska principen att man inte ska straffas flera gånger i samma sak, gäller tydligen inte flyget.

Det är dags att kraftfullt ifrågasätta flygskatten. Den är varken en skatt på utsläpp, eller främjar hållbarare flyg. Den lägger enbart en kostnad på flygstolen och försämrar förutsättningarna för en sund och hållbar utveckling av vårt eget flyg.

I stället för att straffa resenärer borde vi fokusera på att främja verkliga miljövänliga alternativ som ökade köp av hållbara flygbränslen och stödja en hållbar omställning inom flygindustrin. Flygskatten missar helt målet och måste avskaffas eftersom den helt enkelt inte är inte hållbar för vare sig miljön, samhällsutvecklingen eller vår tillgänglighet.

Om krönikören

Fredrik Kämpfe är branschchef på Transportföretagen Flyg.