BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

”Gör det enklare att resa till Sverige”

Infrastrukturexperten Nils Paul

Sambandet mellan kommunikationer och ekonomisk tillväxt är dåliga nyheter för Sverige, skriver infrastrukturexperten Nils Paul i en krönika.

Sommaren lider mot sitt slut.

Besöksnäringen summerar säsongen med olika besked. Campingplatser rapporterar rekord men samtidigt haltar den utländska turismen.

Varför då? Har Sverigebilden fått sig en törn eller finns andra förklaringar.

I Dagens Nyheter lyfte statliga Visit Sweden Arlandas svaga återhämtning och brister i tågtrafiken som några faktorer till varför inte fler turister hittar hit.

Stämmer det, har det blivit svårare att resa till Sverige?

Svaret är ja när det handlar om flyg.

”Statistiken talar sitt tydliga språk.”

Arlanda och Landvetter har välkomnat fler resenärer denna sommar jämfört med fjolårets. Men återhämtningen går långsamt och passagerarna är alltjämt färre än före coronapandemin. Mer positivt är det i Skåne som drar nytta av närheten till Kastrup, den flygplats som har flest direktlinjer i Norden.

Avgångstavlan på Arlanda har tunnats ut. Destinationer som Delhi, Singapore, Shanghai, Chicago och Los Angeles har försvunnit efter flygskatt och pandemi. Avståndet mellan den globala ekonomins viktigaste noder och Sverige ökar.

Statistiken talar sitt tydliga språk. När organisationen Airports Council International nyligen släppte en jämförelse av tillgänglighetsutvecklingen efter pandemin kom Sverige på plats 30 av 32. I samma index var Danmark och Norge på plats 14 respektive 15.

”Att avskaffa skatten är det enskilt viktigaste beslutet på kort sikt.”

Sambandet mellan kommunikationer och ekonomisk tillväxt är dåliga nyheter för Sverige. Det är inte bara turister som uteblir. Investeringar, studenter och arrangemang som konserter och idrottsturneringar riskerar att hamna någon annanstans.

Effekterna blir kännbara och redan förra hösten varnade flera stora svenska företag i en debattartikel för konsekvensen om Arlanda halkar efter. För att vända utvecklingen krävs åtgärder.

Här kommer därför avslutningsvis tre råd.

För det första behöver regeringen slopa flygskatten. Att avskaffa skatten är det enskilt viktigaste beslutet på kort sikt. Skatten utgör en extra pålaga på varje besökare och missgynnar vår ekonomi utan någon miljönytta.

För det andra behöver regeringen prioritera den pågående Arlandautredningen. Förslagen får inte dras i långbänk.

”Det ska vara enkelt att resa till Sverige.”

För det tredje behöver vi stärka marknadsföringen av Sverige. Vi har gjort det förut! I exportstrategin 2015 uppdrog regeringen till turist- och investeringsfrämjandet att jobba för fler direktlinjer till Sverige, ett arbete som gav utdelning. När regeringen nyligen presenterade sin strategi för utrikeshandel nämndes förvånande nog just ingenting om tillgänglighet.

Det ska vara enkelt att resa till Sverige.

Låt oss därför se fram emot nästa sommar med tillförsikt.

Om krönikören

Nils Paul är infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv.