REGELKRÅNGLET

”Minskad regelbörda billigaste sättet att skapa ett bättre företagsklimat”

Jens Hedström, chef för Region och marknad på Svenskt Näringsliv.

Hela 46 procent av företagen upplever en tyngre regelbörda nu än för två år sedan, skriver Jens Hedström i en krönika.

Att ha örat mot marken är en hygienfaktor. Det är där, hos företagen, det händer och det är där vi först upptäcker vad som är på gång. På senare tid har det varit ovanligt mycket signaler från företagare om problem kring om regelkrångel. Intressant, för regelkrångel är sedan mycket länge ett lågintensivt men permanent tema på alla företags agendor. Det finns där alltid, men mer eller mindre akut.

Nu har vi ju dessutom äntligen sett både Förenklingsrådet och Implementeringsrådet tillsättas; kanske är det just det som väcker hopp och gör frågan mer aktuell igen? Denna regering är ju den första på länge som haft regelförbättring som en prioriterad fråga, dock väntar vi ju fortfarande på konkreta resultat.

”Det är inte värdigt Sverige år 2024.”

Vid besöket i Östergötland nyligen mötte jag företagare som vill berätta om sin kamp emot just onödigt regelkrångel och kanske framförallt myndigheternas senfärdiga myndighetsutövning, det vill säga långa handläggningstider och myndighetsaktivism. Detsamma skedde tidigare vid mina besök i Dalarna och Västmanland. Det är inte värdigt Sverige år 2024.

Min erfarenhet från alla möten med företagare under flera decennier är att det egentligen inte spelar någon roll om företaget har 5, 20 eller 1000-tals anställda. Alla företag oavsett stora eller små möter onödigt krångel. Hela 46 procent av företagen upplever en tyngre regelbörda nu än för två år sen, enligt Svenskt Näringslivs Företagarpanel. En ohållbar utveckling.

Problemen rör bland annat överimplementering av lagar och enskilda regler som kostar mer än samhällsnyttan de är satta att leverera. Det handlar många gånger också om regeltillämpning. I rättvisans namn finns det dock många kommuner och länsstyrelser som vill åtgärda detta, men över lag så duger det inte att kommuner tolkar ett nationellt regelverk så pass olika som nu.

”Att minska regelbördan drastiskt är även enligt OECD det billigaste sättet för politiker och tjänstepersoner att skapa ett bättre företagsklimat.”

Likaså när nyare regelverk krockar med gamla, vilket gör det omöjligt för företagen att göra rätt, hur de än gör. Företagen ska göra affärer, inte ägna sig åt att förklara för olika förvaltningar eller myndigheter att deras direktiv inte stämmer överens. Detta om något är ett bevis på förbättringspotentialen hos lagstiftarna.

Det är nu vi behöver tillväxt, ökad konkurrenskraft och lite flow i affärerna. Och även om företagen förstås kan göra mycket själva, behöver det offentliga jämna marken med bättre och mer effektiva regler och förutsättningar för en sund konkurrens på både hemmaplan och internationellt.

Att minska regelbördan drastiskt är även enligt OECD det billigaste sättet för politiker och tjänstepersoner att skapa ett bättre företagsklimat. Av alla verktyg i verktygslådan är detta det vassaste, det mest effektiva och det allsidigaste. Dessutom är det billigt. Vi blir alla vinnare av växande företag, som levererar bra tjänster och varor. Företagandet har ett viktigt syfte i sig, men vi ska heller inte glömma att det är företagen som finansierar vår gemensamma välfärd och välstånd.

Om krönikören

Jens Hedström är chef för Region och marknad på Svenskt Näringsliv.