KLIMATOMSTÄLLNINGEN

”Osäkert läge för en bransch som ställer om”

Bild: Pressbild

Om förutsättningar hela tiden förändras finns det en risk att omställningen försenas och bli dyrare än nödvändigt för fordonsägarna, näringslivet och skattebetalarna, skriver Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.

Drivmedelsbranschen är mitt inne i en omställning där kärnverksamheten förändras i grunden. Omställningen av Sveriges raffinaderier till fullfjädrade bioraffinaderier är i full gång. Fossil verksamhet ställer om till en fossilfri verklighet. Råvaran till produktionen är inte längre olja utan olika typer av avfall, vegetabiliska oljor och pyrolysoljor. Bensinstationen är inte längre en mack, utan en energistation med laddinfrastruktur. Men omställningen har nu fått sig en törn eftersom andelen biodrivmedel som vi blandar i bensin och diesel minskat kraftigt samtidigt som elbilsförsäljningen bromsat upp.

”Det behövs därför effektiva styrmedel som inkluderar både elektrifiering och biodrivmedel för att brygga gapet.”

Under första halvåret 2024 var andelen biodrivmedel knappt 13 procent vilket kan jämföras med ca 28 procent motsvarande tid 2023. Samtidigt som omställningen har bromsat in i Sverige så gasar EU. EU:s stora klimatpaket, Fit for 55, innebär att klimatpåverkan inom EU ska minska kraftigt. I Sverige medför detta bland annat att utsläppen från den icke handlande sektorn, där uppvärmning av byggnader, jordbruk, arbetsmaskiner och transportsektorn ingår, ska minska med 50 procent till 2030 jämfört med 2005. Eftersom Sverige framgångsrikt reducerat utsläppen från uppvärmning av byggnader så vilar ett stort ansvar på transportsektorn inklusive utsläpp från arbetsmaskiner. Tillsammans utgör de drygt hälften av betinget.

Elektrifieringen av transportsektorn är central för att minska utsläppen, men inte tillräcklig om vi ska klara kraven från EU eftersom det kommer ta lång tid innan hela fordonsflottan elektrifierats. Under 2023 var mer än var tredje ny personbil en elbil. För både lätta och tunga lastbilar går utvecklingen trögare, samtidigt som bidrag vid köp av ny ellastbil och utbyggnaden av laddinfrastrukturen snabbar på utvecklingen. Trots höga siffror vid nybilsförsäljningen så tar det tid för fordonsflottan att ställa om. Medellivslängden för en personbil är idag 19 år. Det behövs därför effektiva styrmedel som inkluderar både elektrifiering och biodrivmedel för att brygga gapet.

”Branschen investerar, producerar och distribuerar alla drivmedel som är lönsamma.”

Anledningen till att andelen biodrivmedel sjunker kraftigt beror på att regeringen sänkte den så kallade reduktionsplikten kraftigt från årsskiftet och att den nya nivån skulle gälla hela mandatperioden, vilket förändrade spelplanen för drivmedelsbolagen. Nu ändras spelplanen återigen då regeringen nyligen aviserat att reduktionsplikten ska höjas.

Branschen investerar, producerar och distribuerar alla drivmedel som är lönsamma och som grundar sig på att det finns en stabil marknad. Om dessa förutsättningar hela tiden förändras så finns det en risk att omställningen försenas och att den blir dyrare än nödvändigt för fordonsägarna, näringslivet och skattebetalarna.

Om krönikören

Jessica Alenius, VD för Drivkraft Sverige