DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
”Skapar småföretag verkligen 4 av 5 jobb?”
Vi bör vara kritiska till påståendet att 4 av 5 jobb i Sverige skapas av småföretag, skriver chefsekonomen Sven-Olov Daunfeldt i en krönika.
Synen på småföretagens jobbskapande ändrades radikalt efter det att David Birch år 1979 publicerade rapporten The Job Generation Process. I rapporten utmanade han den rådande synen att det var de stora företagen som viktiga för tillväxten och skapandet av nya jobb. De stora befintliga företagen var enligt Birch visserligen viktigast vid en viss given tidpunkt, men över tid var det småföretagen som bidrog mest till jobbtillväxten.
Att småföretag skapar merparten av alla nya arbetstillfällen i ekonomin har efter det varit ett vanligt förekommande argument för att politiken ska inriktas mer mot att skapa bättre villkor för dessa företag. I Sverige framhävs till exempel ofta att småföretag skapar så mycket som 4 av 5 jobb.
”Men stämmer verkligen påståendet att 4 av 5 jobb i Sverige skapas av småföretag?”
Politiken har delvis också riktats mot att stödja tillväxten hos småföretag. I Sverige har detta bland annat lett till att olika statliga stödprogram lanserats för småföretag till kostnader av tiotals miljarder per år, samt att arbetsgivaravgiften sänkts för företag när de anställer sina första medarbetare.
Men stämmer verkligen påståendet att 4 av 5 jobb i Sverige skapas av småföretag?
Svaret är ja, givet att vi väljer att i gruppen småföretag inkludera de företag som enligt Eurostat definieras som små och medelstora, vilket innebär att företag som har färre än 250 anställda definieras som småföretag. Bland aktiebolagen utgör denna grupp 99,9 procent av alla företag i Sverige. Vi kan därmed vända på retoriken och säga att 0,1 procent av företagen skapar 1 av 5 jobb i Sverige; något som onekligen är än mer anmärkningsvärt!
Resonemanget ovan visar att analysen kring småföretagens betydelse för jobbtillväxten behöver nyanseras. När vi på Svenskt Näringsliv har analyserat jobbtillväxten för alla Sveriges aktiebolag från 2003 till 2022, så finner vi att stora företag är mycket viktiga. Fyra stora etablerade företag stod exempelvis för 4 procent av jobbtillväxten i Sverige under den studerade perioden.
”Detta drivs av unga småföretag – inte alla småföretag.”
Det går inte heller att dra slutsatsen att det är företaget storlek som är relaterad till jobbtillväxten utifrån observationen att småföretagen skapar flest jobb över tid. Professor John Haltiwanger, som mottag det prestigefulla priset Global Award for Entrepreneurship Research år 2020, har i sin forskning betonat att det snarare är unga företag som är viktiga för nettotillväxten av nya jobb. De flesta unga företag är dock också små. Konsekvensen blir att småföretagen som grupp skapar många jobb, men att detta drivs av unga småföretag – inte alla småföretag.
I rapporten Betydelsen av unga växande företag har vi på Svenskt Näringsliv undersökt vilka företag som har varit betydelsefulla för tillväxten av nya jobb i Sverige. Resultaten visar att 53 procent av jobben i Sverige har skapats av företag som är yngre än 5 år med upp till 25 anställda. Småföretag som har funnits på marknaden under en längre tid bidrar som grupp däremot inte alls med några nya arbetstillfällen. Detta visar att det är företagens ålder, snarare än dess storlek, som är relaterad till jobbtillväxten i Sverige.
Unga företag är också betydelsefulla eftersom de utmanar de äldre befintliga företagen, vilket innebär att de senare behöver vässa sin innovativa förmåga för att klara av konkurrensen. Ofta leder detta till att äldre och mer etablerade företag i slutändan väljer att köpa upp unga växande företag för att komma åt deras kompentens och innovativa förmåga, vilket i sin tur kan förklara delar av deras jobbtillväxt.
”Ett fåtal stora företag fortfarande är väldigt viktiga för jobbtillväxten i Sverige.”
En implikation av vår analys är att insatser som riktas mot alla småföretag sannolikt inte kommer att vara effektiva eftersom de flesta småföretag inte har några ambitioner att växa. Politiken bör snarare fokusera på att främja tillväxten av nya företag och möjliggöra för unga företag att skala upp sin verksamhet. Detta talar för generella åtgärder som förbättrar förutsättningarna för en fungerande konkurrens och marknadselektion, med låga barriärer för marknadsinträde och tillväxt.
Vi bör sammanfattningsvis vara kritiska till påståendet att 4 av 5 jobb i Sverige skapas av småföretag. Denna siffra ger sken av att det är storleken på företaget som är relaterad till jobbtillväxten; när det i själva verket är de unga företagen (som oftast också är små) som skapar merparten av alla jobb. Resultatet bygger också på att alla företag som har färre än 250 anställda definieras som småföretag. Detta ger en missvisande bild eftersom 99,9 procent av aktiebolagen då klassificeras som små.
Företagen som har 250 anställda eller fler utgör endast 0,1 procent av företagen, men de skapar 1 av 5 jobb i Sverige. Detta visar med allt tydlighet att ett fåtal stora företag fortfarande är väldigt viktiga för jobbtillväxten i Sverige.
Om krönikören
Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv.