SVERIGES ENTREPRENÖRER
”Så kan konkurrenskraften – och ungas möjligheter – öka”
Entreprenörskap behöver få en än mer konkret plats redan i grundskolan, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet, i en krönika.
Kan entreprenörskap i grundskolan vara en nyckel till att främja intresse och förståelse för andra ämnen, som tech och STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)? Svaret är ja. Genom entreprenöriell undervisning får eleverna omsätta sina kunskaper praktiskt och på sina egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse samt ökar elevernas studiemotivation, självförtroende och betyg enligt forskning.
Därför är det viktigt att entreprenörskap stärks ytterligare i kommande förslag för nya läroplaner för grundskolan som snart presenteras.
”Entreprenöriell undervisning flyttar fokus från projektarbete till process.”
Ett lyckat exempel på hur entreprenörskap, STEM och digital kompetens kan kopplas samman är initiativet Skolhackathon i Minecraft, en nationell tävling som arrangeras av oss på Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers. Där får elever på grundskolan använda sin kunskap inom exempelvis teknik, matematik, naturvetenskap och samhällskunskap för att skapa innovativa lösningar på verkliga problem i en kreativ, engagerande och för dem välkänd miljö.
Att alla barn och unga får möjlighet att förstå och använda teknik för att kunna delta och bidra till samhällets utveckling är en demokratisk rättighet. Där blir initiativ som Skolhackathon viktiga för att skapa intresse och förståelse för tech, STEM och entreprenörskap, men även andra ämnen. Det stora intresset för att delta i den här typen av aktiviteter understryker det teknikintresse som faktiskt finns hos våra unga.
Entreprenöriell undervisning flyttar fokus från projektarbete till process, där eleverna får träna förmågor som handlingskraft, samarbete, kreativitet och osäkerhetstolerans; kompetenser för livet som också efterfrågas av framtida arbetsgivare. På en arbetsmarknad som snabbt förändras genom exempelvis AI kommer även entreprenöriella förmågor bli allt viktigare.
”Nu håller andra länder på att springa ifrån oss.”
Vi på Ung Företagsamhet arbetar över hela landet med att ge alla unga samma möjligheter att utveckla sin företagsamhet – ett viktigt bidrag till att exempelvis stärka Sveriges fortsatta tech- och innovationskraft i en omvärld där ny teknik spelar en allt större roll.
Idag finns vi på sex av tio grundskolor genom läromedel och utbildningar och över 640 000 gymnasieelever har drivit UF-företag, där de startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår, sedan 1980. I år slår vi dessutom rekord med 40 892 elever som startar UF-företag. Genom våra entreprenöriella utbildningskoncept och läromedel skapar vi en unik brygga mellan skola och näringsliv, ett viktigt bidrag i skolans värld. Forskning visar även att ju tidigare elever får utveckla sitt entreprenörskap – desto större effekter.
Sverige har en lång tradition av entreprenörskap och innovation, med globala techframgångar som bidragit till vårt välstånd och utveckling. Men nu håller andra länder på att springa ifrån oss. Därför behöver entreprenörskap få en än mer konkret plats redan i grundskolan – och inte hamna i skuggan av andra fokusområden eller ämnen.
Det skulle stärka Sveriges konkurrenskraft och öka ungas möjligheter att själva forma sin framtid.
Om krönikören
Tove Jarl är vd på Ung Företagsamhet.