FLYGBRANSCHENS FRAMTID
”Sex missuppfattningar om hållbart flygbränsle”
Debatten om flygets klimatpåverkan är ofta full av missförstånd, skriver krönikören Fredrik Kämpfe.
Få frågor är så omgärdade av myter som hållbart flygbränsle, SAF (Sustainable Aviation Fuel). Kritiker menar att det är för dyrt, ineffektivt eller rent av onödigt – men vad säger fakta?
Samtidigt som elektrifiering och vätgasflyg ligger längre fram i tiden måste vi agera här och nu för att minska flygets utsläpp. Hållbara flygbränslen är en beprövad och tillgänglig lösning som redan i dag används i kommersiell luftfart, men trots detta omges SAF av flera seglivade missuppfattningar som riskerar att bromsa utvecklingen.
Det är dags att sätta fakta på bordet och bemöta de vanligaste kritiska påståendena:
1. ”SAF förstör flygmotorer”
Det är falskt. SAF är kemiskt identiskt med fossilt flygbränsle och kan blandas i befintliga motorer och bränslesystem utan några tekniska anpassningar. Idag tillåter flygsäkerhetsmyndigheterna upp till 50% inblandning och lovande försök har gjorts att öka inblandningen till 100%.
2. ”SAF minskar koldioxidutsläppen vid förbränning”
Missvisande påstående. SAF ger ungefär samma koldioxidutsläpp som fossilt bränsle vid själva förbränningen, men eftersom råvaran antingen har bundit koldioxid under sin livscykel eller fångats från atmosfären blir nettoeffekten en kraftig utsläppsminskning.
3. ”SAF ger kortare räckvidd”
Fel, tvärtom har SAF renare egenskaper som ger effektivare förbränning, vilket minskar sotbildning och kan leda till längre motorlivslängd och bättre prestanda.
4. ”SAF har sämre hållbarhet”
Nej, SAF produceras under samma strikta krav som fossilt bränsle och har samma lagringsegenskaper och stabilitet.
5. ”SAF ökar risken för mikrobiell tillväxt”
Ett påstående som inte sant. SAF har samma kemiska egenskaper som traditionellt flygbränsle och medför ingen ökad risk.
6. ”SAF är bara bra för klimatet”
Fel, SAF handlar även om försörjningstrygghet och energisäkerhet. Sverige har potential att bli en ledande producent av SAF tack vare god tillgång till förnybar energi, vilket skulle stärka både export och beredskap.
”Utvecklingen går snabbt framåt.”
Utöver minskade fossila koldioxidutsläpp finns flera fördelar, som förbättrad luftkvalitet till och främjande av mer cirkulär ekonomi. Genom att använda SAF minskar utsläppen av sotpartiklar med upp till 70 procent, vilket leder till renare luft runt flygplatser. Dessutom bidrar minskningen av sotbildning till att motverka uppkomsten av kondensationsstrimmor på hög höjd, vilket i sin tur minskar flygets totala klimatpåverkan.
SAF kan tillverkas av olika typer av avfall, vilket skapar en resurseffektiv och hållbar produktionskedja.
Genom att kombinera minskade koldioxidutsläpp, lägre höghöjdseffekter och bättre luftkvalitet på marken erbjuder SAF en lösning som förbättrar både klimat- och hälsopåverkan från flyget.
Trots sina fördelar utgör SAF i dag bara 0,2 procent av den globala flygbränsleproduktionen. Utmaningarna handlar om tillgång till råvaror, energibehov och kostnader. Men utvecklingen går snabbt framåt. Nya produktionsmetoder, innovationer inom e-SAF och politiskt stöd kan göra SAF till en konkurrenskraftig standard.
”Tekniken finns och branschen är redo.”
Dessutom har EU med förordningen ReFuelEU Aviation bestämt att inblandningen av hållbara flygbränslen gradvis ska öka, från två procent i år till 70 procent år 2050.
SAF är alltså en realitet, inte en vision. Om Sverige vill nå sina klimatmål och samtidigt säkra en stabil flyginfrastruktur, måste vi satsa på SAF. Tekniken finns och branschen är redo – nu är det dags att skala upp produktionen av SAF och skapa en marknad för framtidens hållbara flygbränsle.
Om krönikören
Fredrik Kämpfe är branschchef på Transportföretagen Flyg.
Krönikan har inspirerats av ”Seks feilslåtte myter om bærekraftig biodrivstoff” av Synne Enstrøm.