ELKRISEN

Elavbrotten kostar 1 000 kronor i minuten – tvingas göra miljoninvestering

Bild: Privat

Per och Peter Oremo driver industriföretaget Sollefteå Slipservice. På senare tid har de drabbats av så många elavbrott att de inte såg en annan utväg än att köpa ett dieselaggregat för att säkra produktionen. Priset: en miljon kronor.

Sollefteå Slipservice är ett företag som är helt beroende av den svenska paradgrenen skogsindustri. Företaget slipar sågklingor åt flera av de största skogskoncernerna i norra Sverige. Om de slipade sågklingorna inte levereras till sågverken i tid blir det genast störningar i produktionen. Det kostar enorma belopp.

Sollefteå Slipservice lever på sitt goda rykte bland de svenska sågföretagen, och jobbar hårt för att säkerställa leveranser. Men det ägaren Per Oremo och vd:n Peter Oremo inte kan påverka är energiförsörjningen.

Under senare år har företaget drabbats av flera långvariga elavbrott.

– Under fjolåret hade vi fem avbrott – även åren innan har vi drabbats. Vi har så avancerade maskiner, så det som händer i verksamheten vid ett elavbrott är att slipskivorna stannar i bearbetningen, och då går de sönder. Bara en skiva kostar 5 000 kronor, säger Peter Oremo som också berättar ett en kompressor slagits ut, vilket kostade bolaget 50 000 kronor.

– När ett träd faller och det uppstår ett avbrott så försöker nätet skicka på ström igen. Då kommer en spik som i det här fallet förstörde kompressorn, säger han.

”1 000 kronor i minuten kostar det när maskinerna står still”.

I delar av Sverige har ledningar grävts ned för att förhindra att träd faller över ledningar vid blåsigt väder. Men för Sollefteå Slipservice, som har verksamheten åtta kilometer utanför Sollefteå, är de luftburna ledningarna ett stort problem. Ett snötyngt träd som lutar mot ledningarna kan innebära en dag utan el.

Per Oremo har själv fotat när granarna har vällt omkull över elledningarna. Bild: Privat

När det blir ett avbrott åker Per Oremo ofta ut till trädet som har fallit för att ta en bild som han sedan skickar till Eon. Han är helt beroende av att avbrottet åtgärdas snabbt, men är inte imponerad av den återkoppling som han får från elbolaget. Det tar timmar innan personal ens är på plats för att påbörja arbetet att laga ledningarna, och det tar ännu fler timmar innan nätet fungerar igen.

– För ett år sedan ledsnade jag – då begärde jag en träff med ansvariga på Eon. Jag berättade om mina planer att köpa ett elverk för att köra hela verkstaden. Sågverken ställer ju krav på mig – om jag inte levererar klingor så blir jag direkt ersättningsskyldig. 1 000 kronor i minuten kostar det när maskinerna står still, säger Per Oremo.

”Den miljonen hade vi hellre investerat i utrustning i vår verksamhet”.

När han inte fick den respons som han hade hoppats på såg han ingen annan lösning än att köpa ett dieselaggregat på 260 kilowatt för att säkerställa fortsatt drift. Hela investeringen har kostat Sollefteå Slipservice en miljon kronor. Dessutom har dieselpriserna som bekant rusat på sistone, vilket leder till ytterligare fördyringar. Drivmedelskostnaden har ökat med omkring 100 000 kronor, är Pers bedömning.

Även om 18 man starka Sollefteå Slipservice är ett välmående företag med en omsättning på 25 miljoner kronor så det ett litet företag med begränsade resurser.

– Den miljonen hade vi hellre investerat i utrustning i vår verksamhet. Det här är ju något vi inte vill lägga pengar på. Men vad ska vi göra när de inte löser problemet som de har lovat att lösa, säger Peter Oremo som också påpekar att det inte känns rätt att satsa på diesel som bidrar till ökade koldioxidutsläpp.

Sollefteå Slipservice är inte ensamt om att drabbas av elavbrott och andra störningar i energiförsörjningen. 22 procent av företagen i Svenskt Näringslivs undersökning Företagarpanelen svarar att de har gjort, eller planerar att göra, investeringar för att undvika negativa konsekvenser av brister i elsystemet.

”Men för oss är ett kort avbrott lika förödande som ett långt.”

En bra bit längre söderut i Sverige har AD Plast sin verksamhet, närmare bestämt i Anderstorp i Jönköpings Län. Precis som Per och Peter Oremo vittnar vd:n Michael Jonsson om att elavbrotten har blivit fler på senare år.

Michael Jonsson, AD Plast.

För Michael Jonsson är inte de luftburna ledningarna ett problem, eftersom ledningarna grävdes ned som en följd av stormen Gudruns förödande framfart. Ändå har elavbrotten blivit fler. Förra året drabbades företaget av fem-sex elavbrott, vilket inte har skett tidigare. Det handlar både om korta och långa avbrott.

– Men för oss är ett kort avbrott lika förödande som ett långt, säger Michael Jonsson.

– Vi har känsligare elektronik idag än på nittiotalet. Vid ett avbrott stänger elektroniken av maskinen omedelbart. Så fort vi får ett avbrott på bara en bråkdel av en sekund så stannar fabriken.

När maskinerna står stilla sjunker intäkterna snabbt.

– Vi tappar direkt i produktion och de timmarna får vi inte igen. Vid ett kort avbrott tar det kanske tre-fyra timmar innan vi är i gång. Och har vi ett längre avbrott på flera timmar så tar det ännu längre tid. Det kan ta ett helt dygn att få igång produktionen. En förlorad timme är en förlorad timme, säger Michael Jonsson.

Förtroendet sjunker

Svenskt Näringslivs Företagarpanel visar att företagens förtroende har sjunkit under vintern. 41 procent av företagen hade i januari ingen tro på att energipolitiken kan säkerställa den långsiktiga energiförsörjningen mot 33 procent i november.

Det beror förstås på så mycket mer än att elavbrotten har blivit vanligare. Besvikelsen går att koppla till prischocken som har drabbat företagen under vintern samt en oro för den långsiktiga energiförsörjningen när samhället elektrifieras.

Michael Jonsson förtroende är inte högt:

– Politikerna som är ansvariga för det här har tappat konceptet, de har en roll och det är att förse Sverige med el och det har de misslyckats med, säger han.