FÖRETAGARHJÄLPEN TILL UKRAINA

Allt fler företag markerar mot Ryssland

Glasobelisken Sergels Torg och Hötorgsskraporna är upplysta i Ukrainas färger. Bild: Jessica Gow

Provianttransporter, brutna sponsorkontrakt och blockerade social medier-konton. Det är några exempel på hur företag stöttar Ukraina efter invasionen av Ryssland, skriver Resume.

Företag från hela världen agerar både direkt och indirekt för att fördöma den ryska invasionen.

I samband med den ukrainska flyktingvågen erbjuder it-konsultbolaget Consid ukrainska it-konsulter att komma till Sverige. Bolaget står för transport, arbete och boende, samt praktiska frågor.

Svenska Bright Mind Agency har engagerat sig i en insamling som ämnar att skicka pengar till mat och hygienartiklar till behövande i Ukraina. Transporten väntas anlända på torsdag.

Brittiska jämförelsesajten för finansiella tjänster Compare the Market drar tillbaka sina prisbelönta annonser som föreställer surrikater med rysk accent. Vidare skänker mediekoncernen Aller annonsutrymmet till hjälporganisationer med fokus på Ukraina.

Sociala medier-jättar som Facebooks moderbolag Meta, Twitter och Youtube markerar mot Ryssland genom att blockera en mängd konton som driver desinformationskampanjer och inlägg kopplade till rysk statsmedia.

FIFA och Uefa har efter initial kritik för sin senfärdighet nu förbjudit alla ryska klubb- och landslag från att delta i internationella tävlingar. Vidare bryter fotbollsklubbar som tyska Schalke 04 och engelska Manchester United sina sponsorkontrakt med Gazprom värda miljarder medan logotypen raderas på olika håll.

Resume: Logotyper, etiketter och skrotade succékoncept – så stöttar branschen och varumärken Ukraina