DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Bryggerier pressas – dyrare öl väntar
Ekonomi (TT)
Dyrare malt, humle, aluminium och allmän inflation gör att många bryggerier är pressade. Åbro har redan höjt priserna på öl i år och fler höjningar väntar.
Åbro tvingades höja priset med 7 procent i början av året och bolagets vd Henrik Dunge räknar med ytterligare en höjning i år på 5 till 10 procent.
– Vi är väldigt transportdrivna, det är tunga grejer som transporteras och Sverige är ett långt land. Det är bara att hoppas att de små åkerierna överlever, säger han.
Att bryggerierna har det kämpigt beror på en rad omständigheter. Vissa är branschspecifika, som att priset på malt och humle har gått upp, andra har med det allmänna världsläget med höga energi- och drivmedelspriser.
Utöver det har både glasflaskor och aluminiumburkar blivit dyrare.
Henrik Dunge tror att det kan bli brist på aluminium, som Ryssland är en stor producent av, till sommaren. Däremot har Åbro i nuläget inte brist på råvaror.
– Vi har så pass stora lager och köper in råvaror i god tid. Större bryggerier har ofta säkrat sina lager, säger han.
"Stormar på öppet hav"
Hittills har ölpriserna trots det inte stuckit iväg jämfört med många andra råvaror, enligt SCB:s statistik. Men enligt Carl Eckerdal, chefsekonom på branschorganisationen Livsmedelsföretagen, kommer priserna på öl "tveklöst" att höjas.
– Det finns bara en riktning. Bryggerier förbrukar väldigt mycket el, det är stora processinriktade industrier, de har ingen trygg hamn att söka sig till utan det stormar på öppet hav, säger han.
Enligt honom har kostnaderna för många bryggerier ökat med tvåsiffriga procenttal. Däremot tror han inte att ölpriset kommer att öka lika mycket.
– Bryggerierna kommer få ta en del av kostnaderna på sina marginaler. Men det kommer bli en oerhört tuff tid framåt, säger han.
Henok Fentie är vd och grundare på mikrobryggeriet Omnipollo. Bolaget har under pandemin lagt 48 miljoner kronor på att bygga ett nytt bryggeri och lager i Sundbyberg.
– Vi är i en situation där det är på sin plats att plocka hem den investeringen så snabbt som möjligt. Då är det inte toppen att också behöva tampas med låga marginaler, alternativt att behöva höja priserna så att vi inte säljer så pass mycket som vi behöver för att klara oss, säger han.
Kan stiga med 30 procent
Omnipollo har upphandlat råvaror för ett år framåt. Det som främst slår mot bolaget nu är därför energi- och transportkostnader.
Enligt Henok Fentie är bolagets marginaler inte så pass stressade att de behövt höja priserna. Men om energi- och transportpriserna fortfarande är höga när bolagets råvarukontrakt går ut kan det bli aktuellt.
– Det är klart att vi kommer påverkas, men det finns inget som pekar på att vi är tvingade att höja priserna i nuläget, säger han.
Han tror att det är främst är på på billig lager från stora bryggerierna som det kommer en större prisökning.
Redan i februari flaggade bryggerijätten Heineken för prishöjningar. Bolaget hänvisade till att priset på aluminium då hade ökat med 50 procent samtidigt som priset på korn fördubblats.
Nyligen gick även den tyska bryggeriföreningen ut i tidningen Bild och och varnade för att ölpriserna kunde stiga med 30 procent till slutet av året.
– Jag tror att den billigaste ölen i världen kan bli 30 procent dyrare. Stora bryggerier jobbar med extremt stora inköp och så pass små marginaler att de måste lägga över 100 procent av prisökningen på slutkonsumenten. Vi som brygger mer hantverksmässigt har lite större marginaler att ta av, säger Henok Fentie.
Johanna Ekström/TT
Fakta
I dag finns över 400 bryggerier med egen produktion i Sverige.
Det är färre än de dryga 500 bryggerier som fanns i slutet av 1800-talet.
I början av 1990-talet fanns däremot bara 20 svenska bryggerier, efter några kämpiga år för branschen.
Källa: Sveriges bryggerier