RÄNTAN OCH INFLATIONEN
Hyresökning på 10 procent kan läggas till kostnadsberget: ”Det går inte”
Nu kommer signaler om kraftigt ökande lokalhyror. En ökning som kan läggas på det redan höga kostnadsberget. ”Det kan jag säga direkt, det går inte”, säger Sara Eriksson, frisörföretagare i Göteborg, till TN.
Skatter, arbetsgivaravgifter, kontrollkostnader och elräkningar. De svenska småföretagarna går på knäna under räkningsberget och nu kan ytterligare en kostnad komma att läggas till mängden.
För att hantera de ökade kostnaderna för bland annat el och räntor vill Fastighetsägarna nu höja hyrorna med 10 procent. Det skriver Dagens Nyheter. Förhandlingarna mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen väntas bli tuffa.
Kostnadsökningen kan bli ett slags moment 22 för företagarna eftersom de själva redan drunknar i kostnader, menar Sara Eriksson, frisörföretagare som driver Klipparna i Göteborg.
– Det kan jag säga direkt att det går inte men min hyresvärd har inte höjt hyran ännu och det är jag tacksam för. Vi har fått tredubblade elpriser och tvättmaskinen går för fullt. Samtidigt bromsar ekonomin och folk kommer att behöva spara in på utgifter. Jag förstår inte hur det ska gå ihop för alla företag, säger hon till TN.
Och utan företagen stannar landet, poängterar hon.
– Det är det som alla glömmer, att det faktiskt är vi som gör att Sverige går runt. Vi måste vara rädda om företagen, inte ösa på med kostnader.
I fjol var hon i ropet när hon fick en faktura på 37 000 kronor för en timmes miljöinspektion på en av sina två frisersalonger, vilket TN berättade om då.
– Man blir deprimerad, det är väldigt motigt när sådant händer. Vi är små företag där många frisörer jobbar med hyrstolar. Många kommer att behöva säga upp anställda när alla kostnader ökar då ökar arbetslösheten. Det får konsekvenser.
Kan inte kompensera för kostnadsökningar
Problemet är heller på inget sätt unikt. Enligt en undersökning från Svenskt Näringsliv bland 5 076 medlemsföretag framgår att 92 procent av företagen påverkats av prisökningar under de senaste tre månaderna på varor och tjänster som är nödvändiga för företagets verksamhet. Extra hårt drabbas tjänstesektorn här eftersom endast 41 procent av företagen upplever att de kan kompensera detta med egna prishöjningarna. Bara 4 procent lyckas kompensera för sina kostnadsökningar fullt ut.
Sara Eriksson förstår problemen. Utmaningarna och de små marginalerna i branschen gör att det sammantaget finns en stor brist av frisörer som håller hög kvalitet. De ökade kostnaderna spär på problemen i branschen.
– Man måste också börja fundera på vem man vill sponsra när man klipper sig. Det är inte rimligt att ta 250 kronor för en klippning till exempel – den kalkylen går inte ihop, säger Sara Eriksson.
”Det blir ju en kostnad uppepå, ytterligare en topp på isberget.”
Andra som drabbas hårt av den ökade kostnadsbördan är kafé- och restaurangbranschen. Ann-Louise Sundberg som driver Café Bistro i skånska Höganäs är orolig både för den egna verksamheten och för andra kollegor i branschen.
Själv får hon förvisso höjd hyra men också valuta för höjningen inte minst genom förbättrad uteservering. Men hon förstår frustrationen hos många.
– Det blir ju en kostnad uppepå, ytterligare en topp på isberget, säger hon till TN.
Det största problemet för hennes verksamhet just nu är elkostnaderna.
– Det är fruktansvärt. I augusti var elräkningen tre gånger så hög och man undrar ju hur det ska bli i vinter. Redan nu är det ju många som stänger ned, säger hon.
Inom konjunkturkänsliga branscher som kafé och restaurang är det också lätt att ökade kostnader skapar en ond spiral.
– Man måste höja det man säljer och då blir kunden drabbad. Dessutom blir det ju tuffare när konsumenterna blir tvungna att vara mer ekonomiska.