BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Många försenade – näst sämsta tågåret på tio år

Desto längre sträcka, desto större risk för förseningar. Bara sju av tio fjärr- och snabbtåg kommer fram till slutstation i tid. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Trafik (TT)

Med bara nio av tio persontåg framme på slutstation i rätt tid är 2022 det näst sämsta tågåret på tio år.

För fjärr- och snabbtågen ser det särskilt dystert ut med punktligheten.

Trafikvolymerna för tågen har återhämtat sig och är tillbaka på samma nivå som innan pandemin, enligt Trafikverket. Men punktligheten är genomgående sämre.

För helåret 2022 landar punktligheten på 90,1 procent, vilket är det näst lägsta sedan 2013. Det innebär att 904 758 av totalt 1 004 358 persontåg var framme på slutstation i rätt tid.

Oväder och sprickbildning

Volymmässigt kan antalet tåg jämföras med 1 015 900 under rekordåret 2019.

"Att det varit ett år präglat av utmaningar har nog inte undgått någon som reser eller på annat sätt följer järnvägen. En utbredd smittspridning både inledde och avslutade året, vilket påverkade både järnvägsföretag och vår egen trafikledning", säger Ann-Sofi Granberg, tillförordnad chef för verksamhetsområde trafik, i ett pressmeddelande från Trafikverket.

"Oväder, obehöriga i spår och en tidigare okänd typ av sprickbildning i rälsen på stambanorna är några av de områden som varit i fokus. Men det många nog främst förknippar året med är de utmaningar med såväl befintliga som nya datasystem både vi och vissa järnvägsföretag haft."

I december nådde 76 843 av 86 250 persontåg slutstation i rätt tid. Det ger en punktlighet på 88,7 procent och det näst sämsta resultatet för månaden sedan 2013. Bara december 2021 var sämre.

Högst punktlighet för en enskild dag i december hade nyårsafton då 96,2 procent av tågen kom fram i tid.

Definitionen av punktlighet är ett tåg som kommer fram till slutstation i rätt tid med fem minuters marginal. Ankomst sex minuter eller mer efter tidtabell räknas som försening.

Stora skillnader

Punktligheten skiljer stort mellan olika typer av persontåg.

Pendel- och flygtågen hade en punktlighet på 93,1 procent i december. Regionaltågen var i 86,7 procent av fallen framme på slutstation i rätt tid, medan bara 70 procent av fjärr- och snabbtågen höll tiden.

Trafikverket bytte i december till ett nytt digitalt planeringssystem som enligt myndigheten kommer att underlätta för tågtrafiken i framtiden.

"Jag är övertygad om att hela branschen känner en form av revanschlusta när 2022 inte riktigt blev det återtåg vi och många med oss både hoppats och trott på", säger Ann-Sofi Granberg.

Joakim Magnå/TT

Fakta

Det som påverkar persontågens punktlighet delas av Trafikverket in i tre huvudområden som var för sig står för ungefär en tredjedel av störningarna.

Infrastruktur. Skador på signal- och elanläggning, spår- och spårväxlar samt på trummor, tunnlar och broar samt störningar till följd av banarbeten.

Järnvägsföretag. Störningar orsakade av exempelvis lok- och maskinfel, terminal- och plattformshantering, fordons- eller personalbrist.

Yttre faktorer. Störningar orsakade av exempelvis oväder, obehöriga i spår, olyckor, sabotage samt försenade tåg som anländer till Sverige från andra länder.

Källa: Trafikverket