DEBATTEN OM STATLIGT ÄGANDE
Tågföretagare om nattågen – de snedvrider konkurrensen
Alliansen av oberoende passagerarjärnvägsbolag AllRail tycker att statliga SJ:s planer på att förlänga nattåget Stockholm-Hamburg även till Berlin kommer att skapa orättvis konkurrens. Det skriver Järnvägsnyheter.se.
Detta eftersom den kommersiella aktören Snälltåget redan kör på samma sträcka. AllRail uppmanar nu Trafikverket och regeringen att ta ansvar för den skada som denna ”korssubventionering” kommer att ha.
”SJ bedriver upphandlad trafik mellan Stockholm och den dansk-tyska gränsen och kommersiell trafik mellan Padborg och Hamburg och kommer från och med april att bedriva kommersiell trafik mellan den dansk-tyska gränsen och Berlin. SJ får därmed statligt stöd från Trafikverket för den svenska och danska delen av sträckan. Den vann upphandlingen av tjänsten 2021, efter att den svenska regeringen gav Trafikverket i uppdrag att direktupphandla två nattågslinjer Stockholm-Hamburg och Malmö-Bryssel året innan”, skriver tidningen.
SJ själva menar att det inte finns någon risk för korssubventionering.
Järnvägsnyheter: ”AllRail: Sveriges stöd till nattåget Stockholm – Berlin är orättvis konkurrens”