DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Dråpslaget: Två av tre företag kan försvinna från branschen – ”Helt galet”

I januari höjdes lokalhyrorna för Sveriges handlare med nästan elva procent. De ökade hyrorna slår hårt mot många verksamheter. Bild: Mostphotos, Fredrik Persson / TT, Fredrik Sandberg/TT, Jessica Gow/TT

Två tredjedelar av kläd- och skohandeln riskerar att slås ut när lokalhyrorna höjs ovanpå allt annat, varnar branschorganisationen Svensk Handel. Även större företag drabbas. ”Det är helt galet”, säger Peter Simonsson, vd på Stjärnurmakarna, till TN.

– Det är ju inte så att det står retail-företag och skriker efter lokaler direkt, säger Johan Reberg, bolagsjurist och kontraktsansvarig på Stadium, till TN.

I januari höjdes lokalhyrorna för Sveriges handlare med nästan elva procent. De ökade hyrorna slår hårt mot många verksamheter. Enligt branschorganisationen Svensk Handel riskerar två tredjedelar av kläd- och skohandeln att slås ut. Över 3 000 företag riskerar konkurs eller rekonstruktion.

– Det är alarmerande siffror som framkommer, säger vd Sofia Larsen i ett pressmeddelande.

Kostnaderna för att driva företag inom handel har ökat den senaste tiden och beror på flera saker. Ett minskat köputrymme hos kunderna till följd av inflation och ränteökningar, liksom en ökad prisbild i stort utmanar branschen.

Dessutom väntar avtalsrörelsen där kraven är historiskt höga, och en höjning av arbetsgivaravgifterna för unga som enligt Svensk Handel kommer att innebära att kostnaderna för att anställa unga mellan 19-23 år ökar med totalt 8 miljarder kronor på nationell basis. Det motsvarar ungefär 25 000 anställda.

När lokalhyrorna steg med elva procent detta år blev det droppen som fick bägaren att rinna över för många företag.

Slår även mot större företag

Johan Reberg är bolagsjurist på detaljhandelskedjan Stadium som säljer sportutrustning i Sverige, Finland och Norge. I Sverige har företaget 140 butikslokaler som påverkas av hyreshöjningen.

– Ökade kostnader påverkar alltid verksamheten. Men att i dessa tider där inflationen och minskat köputrymme hos kunder redan dämpar våra möjligheter så är det tufft att få en höjning på elva procent.

”Säger upp alla avtal som är förhandlingsbara.”

Johan Reberg beskriver hur företaget gör vad de kan för att hantera de ökade kostnaderna:

– Som det är just nu så säger vi upp alla avtal som är förhandlingsbara.

Förut har det varit möjligt att diskutera med fastighetsägare för att nå en lägre höjning, då har det också handlat om helt andra nivåer, utvecklar Johan Reberg.

– Tidigare höjningar har legat mellan 0 och upp till 3 procent som allra mest något enstaka år.

Johan Reberg ifrågasätter kopplingen till marknaden i det här fallet.

– En hyra ska ju spegla marknadshyran, då kan man ställa sig frågan, steg verkligen marknadshyran med elva procent den 1 januari i år givet det ekonomiska läget då?

Han pekar vidare på att de index som finns i hyresavtalen baserar sig på möjligheten att få till långa avtal. Men att när de ursprungligen togs fram så omfattade det varmhyror, det vill säga el, värme och ventilation ingick i hyrorna.

– Idag när 99 procent av avtalen är kallhyror då är frågan ska man ha en indexhöjning överhuvudtaget?

”Vi är inte ett bolag som bromsar sig ur uppförsbackar.”

Johan Reberg konstaterar att hyreshöjningen är en kostnad som går rakt ned på sista raden och att det är jättesvårt i en situation där försäljningen i stort bromsar in, men tillägger att Stadiums planer på att fortsätta öppna fler butiker under året kvarstår.

– Vi är inte ett bolag som bromsar sig ur uppförsbackar och vi tror att när vi väl kommer ur konjunktursvackan så finns det gott hopp om framtiden.

Kostnader staplas på varandra

Också Stjärnurmakarna reagerar kraftigt på de nya hyrorna.

– Det är helt galet, säger Peter Simonsson, vd på Stjärnurmakarna.

Peter Simonsson, vd på Stjärnurmakarna. Bild: Mostphotos, pressbild

Han menar att dagens situation med högre lokalhyror är svår för handlarna att möta. Bakgrunden och motiveringen till hyreshöjningarna beskrivs utifrån att fastighetsägarna fått ökade kostnader. Han menar dock att det i de flesta fall är hyresgästerna som bekostar det allra mesta utöver själva lokalhyran.

– När man tänker på allt som vi handlare står för vad gäller kostnader för värme, el, försäkringar, bredband och så vidare så undrar man ju vad det egentligen är för kostnadshöjningar som vi inte redan bär?

Peter Simonsson beskriver att i en del av hyresavtalen så finns det även kostnader som underhåll, snöröjning, fönsterputs och andra utgifter som läggs på den enskilda hyresgästen.

Varnar för 20 procents ökning

Det han oroar sig för är att dagens hyreshöjningar blir en ny standard och att hyrorna inte heller stannar vid denna nya nivå.

– Nästa år aviseras det om ytterligare 5-8 procent ökningar. På tre års tid kommer då höjningen innebära närmare 20 procents ökning.

Peter Simonsson menar att deras kedja ändå inte tillhör de som drabbats värst. På vissa håll har deras handlare fått en hyresrabatt.

Han upplever därför att diskussion med fastighetsägaren är bästa vägen framåt.

– Vi har ett exempel där vi kunde få bort halva höjningen och det finns även fastighetsägare som plockat bort hela höjningen.