FRAMTIDENS TRANSPORTER

Ministern om tågstrulet: ”Inte acceptabelt”

Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson efter krismötet. Bild: Magnus Andersson/TT

Transport (TT)

Trafikverket har tagit ett steg på vägen. Men situationen för tågtrafiken är fortfarande oacceptabel, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) efter ett krismöte med bland annat Trafikverket och tågbolagen.

Trafikverket har den senaste tiden fått skarp kritik från flera håll. Bland annat från godsbolag, som fått väldigt sena besked om när tågen kan gå.

Ibland har besked getts från en dag till en annan och inte 18 veckor i förväg som de ska, konstaterar Andreas Carlson efter krismötet.

– Trafikverket har i dag gett besked om att de nu ger tågoperatörerna på godssidan minst två till tre veckors framförhållning. Det är fortfarande inte acceptabelt, men det är ett steg på vägen, säger han.

– Det går åt rätt håll, men jag har full förståelse för att den för korta framförhållningen skapar stor frustration. Jag delar den frustrationen.

Strul med system

Motsvarande kritik finns från bland annat SJ, som tvingats till sena biljettsläpp på grund av problemen. De beror bland annat på att ett nytt digitalt planeringssystem hos Trafikverket inte fungerat som tänkt.

Frågan om ersättning till bolagen, för förlorade intäkter eller ökade kostnader, har diskuterats. Men, enligt ministern, var den inte det centrala på mötet.

– Det var en fråga som delvis var uppe på mötet, men det man framför allt lyfte var behovet av att få ett bättre system och framförhållning, säger han.

"Smartare" underhåll

Samtidigt måste underhållet av järnvägen genomföras på ett effektivare och smartare sätt, fortsätter Andreas Carlson.

– Jag hoppas att det nu kommer att leda till ett omtag, där alla runt bordet gemensamt tar sig an uppgiften och löser situationen. Det ska inte vara så att vi inför varje sommar måste samlas för att se vad vi kan göra på kort sikt, säger han.

Trafikverkets generalsekreterare Roberto Maiorana säger att besked om när tågen ska gå kommer att lämnas med successivt bättre framförhållning fram till december. Då ska informationen ges 18 veckor i förväg.

– Vi behöver bidra till bättre samverkan än vi har i dag. Vi kommer efter i dag att sitta ner med underhållsentreprenörerna för att se hur kan vi samverka. Jag kommer också säkerställa att vi etablerar ett bra forum med näringslivet.

"Behövs omtag"

Maiorana hävdar att problemen inte är nya utan att de fanns även innan det nya planeringssystemet implementerades. Samtidigt som efterfrågan på att bruka järnvägen ökar utför Trafikverket mer underhåll än någonsin. Underhållet är ett område som myndigheten satsar mycket på.

– Det gäller att vi får möjlighet att genomföra det som i grunden är väldigt bra. Men vi är inte nöjda med leveransen som vi har sett i samband med det nya planeringssystemet.

– Vår förhoppning är att planeringssystemet ska lösa problemen. I dag fick vi bekräftat att det arbete vi gör leder till förbättringar, men det är ändå lång tid kvar, säger Roberto Maiorana.

SJ:s vd Monica Lingegård är nöjd med mötet, trots att nya löften från Trafikverket saknades.

– Det behövs ett omtag vad gäller svensk järnväg. Vi behöver titta på järnvägen som ryggrad för svensk transport, säger hon.

Det är i alla fall positivt att flera aktörer nu ser behov av tätare samverkan för en mer tillförlitlig järnväg, skriver Nils Paul, expert infrastruktur på Svenskt Näringsliv, i en kommentar på organisationens hemsida.

Lisa Svensson/TT

Jens Bornemann/TT

Katri Artta Svarfvar/TT