DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Snygga hemsidor går hem bland svenskarna

Bild: Mostphotos

Ett företags hemsidesdesign påverkar bilden av ett företag mer än positiva Google-recensioner, enligt en undersökning av webbhotellet Strato i samarbete med Sifo.

62 procent av de tillfrågade svenskar rankade hemsidans utseende som den viktigaste faktorn när det gäller intryck av företaget, vilket är flest av alternativen.

På andra plats kom Google-recensioner med 41 procent. Minst viktigt var företagets kontorsadress med 10 procent.

– Det är lätt att tro att andras recensioner gör att vi är mer benägna att välja ett företag framför ett annat. Men faktum är att en snygg och professionell hemsida som ger besökarna rätt information verkligen kan göra en enorm skillnad, ge ett starkt intryck och faktiskt vara det mer relevanta riktmärket när det kommer till det slutgiltiga beslutsfattandet, säger Herman Borel, internationell chef för affärsverksamhet på Strato i ett pressmeddelande.

Undersökningen gjordes på 1 337 personer i åldrarna 18–65 år.

En populär hemsida går hem bland svenskarna. Bild: Strato