DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Tappade var tredje besökare efter dödsolyckan

Nöjesparken Gröna Lund tappade nästan var tredje besökare denna sommar jämfört med 2022. Dödsolyckan i juni är den enskilt största orsaken till tappet. Arkivbild. Bild: Robin Bäckman / TT

Ekonomi (TT)

Ett besökstapp på drygt 30 procent och en förlorad omsättning på 200 miljoner kronor – dödsolyckan ledde till en blytung sommar för Gröna Lund. Nu är personalneddragningar inte uteslutet. ”Vi försöker hitta vägar till en sund lönsamhet 2024”, säger nöjesparkens vd Jan Eriksson.

Den 25 juni omkom en 35-årig kvinna och nio personer, däribland flera barn, skadades i en olycka på bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund.

Dödsolyckan är den största orsaken till att nöjesparken denna sommar tappar 32 procent av sina besökare jämfört med 2022. Omsättningen landar på 351 miljoner kronor (till och med 24 september) – att jämföra med 551 miljoner för samma period i fjol.

– Det är klart att olyckan gör ett tydligt avtryck. Bara det att stänga nio dagar i juli är ju flera procent av vår omsättning, säger vd Jan Eriksson.

"Vågar komma till oss"

Andra faktorer som spelat in är sommarens ostadiga väder och större hål i svenskarnas plånböcker.

– Jag tror att vi hade haft en ganska utmanande sommar oavsett olycka eller inte. Med tanke på konjunkturläget, den privata plånboken och väderförutsättningar, som ju alltid påverkar oss mycket, säger Jan Eriksson.

Totalt besökte drygt 720 000 människor Gröna Lund denna sommarsäsong. Förra året var besökssiffran över miljonen (1 059 577 besökare).

– Vi ser en återväxt tydligt från de första julidagarna efter att vi öppnade igen och till det att vi stängde sommarsäsongen för en vecka sedan. Jag upplever att gäster vågar komma till oss och att de vågar ha roligt. Jag känner inte att det finns en tydlig oro hos gästerna, vilket känns fantastiskt.

Det ekonomiska bakslaget för nöjesparken kommer naturligtvis även påverka ägaren Park and Resorts resultat. Koncernen äger även Skara Sommarland, Kolmården och Furuvik, men Gröna Lund är det stora flaggskeppet.

"Se över kostnadskostymen"

För nöjesjätten har den tunga sommaren lett till att man pausar sin vintersatsning, som hade premiär förra vintern. Det beror dels på sommarens ekonomiska resultat och dels på konjunkturläget.

Det är inte heller uteslutet att det ekonomiska resultatet för 2023 leder till varsel om personalneddragningar.

– Vi är just nu i budgetprocessen för 2024, som förstås sätter vilka ramar vi har att förhålla oss till. I vintersatsningen hade vi en ambition att bli en helårsverksamhet – när vi nu tillfälligt pausar den satsningen måste vi också se över kostnadskostymen. Vi försöker hitta vägar till en sund lönsamhet 2024, säger Jan Eriksson.

Daniel Kihlström/TT

Jan Eriksson, Gröna Lunds vd. Arkivbild. Bild: Maja Suslin/TT
Den 25 juni omkom en 35-årig kvinna och flera personer skadades i en olycka på bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund. Arkivbild. Bild: Ali Lorestani/TT

Fakta

Gröna Lund tappar 32,1 procent av sina besökare jämfört med sommarsäsongen 2022 – från 1 059 577 besökare förra året till 719 671 besökare sommaren 2023.

Omsättningen – till och med 24 september – landar på 351 miljoner kronor. Att jämföra med 551 miljoner kronor i fjol (till och med 25 september 2022).

Den största enskilda orsaken till besökstappet är olyckan på bergochdalbanan Jetline den 25 juni. Då omkom en 35-årig kvinna och nio personer skadades.

Olyckan ledde till att nöjesparken höll stängt i nio dagar. En åklagarledd brottsundersökning om olyckan pågår, liksom en utredning av Statens haverikommission.

Gröna Lund ingår i koncernen Park and Resorts, som även äger Skara Sommarland, Kolmårdens djurpark och Furuviksparken.

Skara Sommarland, som stängde den 20 augusti, tappade närmare var fjärde besökare i år jämfört med 2022. Totalt besökte 210 869 personer nöjesparken denna sommar – i fjol var siffran 276 223 besökare. Omsättningen landade på cirka 111 miljoner kronor – att jämföra med 127 miljoner kronor 2022.

Liseberg, som ägs av Göteborgs stad, hade 1,55 miljoner besökare under sommaren. Det är en minskning med 6 procent jämfört med sommaren 2022. Omsättningen minskade med cirka 10 procent.

Besökssiffror och ekonomiska resultat för Kolmården och Furuvik är inte sammanställda ännu, uppger Park and Resorts.

Källor: Park and Resorts och Liseberg