BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Stordalen: Orolig för bilden av Sverige

Norske hotellmiljardären Petter Stordalen oroas av situationen i Sverige. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Samhälle (TT)

Hotellmagnaten Petter Stordalen ser med oro på den senaste tidens våldsdåd i Sverige.

Samtidigt måste även företagen ta sitt ansvar, anser han.

– Jag är orolig för bilden som skapas av Sverige i utlandet.

Skjutningarna och sprängdåden i bland annat Stockholm och Uppsala har väckt stor uppmärksamhet även utanför Sveriges gränser.

Inte minst i Norge, där tidningarna nästan enbart skriver om "den svenska situationen", konstaterar Petter Stordalen.

Det är dock en snedvriden bild, poängterar han.

– Det är inte det Sverige som jag känner. Sverige är ett land som till 98 procent är jävligt bra, säger norrmannen.

– Men nu skapas en bild som inte har något fundament i den verkligheten som jag upplever. Och det är ju inte bra.

Petter Stordalen brinner för Sverige och kanske särskilt för Göteborg, där han i veckan öppnade ännu ett hotell.

Men Sverigebilden som i gängkrigets spår sprids bland annat i Norge just nu är oroande.

"Har ett ansvar"

– Jag gillar inte det. För även om detta är ett stort problem som vi måste lösa är det ett väldigt, väldigt litet antal personer som skapar detta, säger Petter Stordalen.

– De är inte representativa för alla dem som inte är födda i Sverige. Jag vet, för väldigt många av de utlandsfödda jobbar hos mig. De jobbar hårt, de betalar sin skatt och är viktiga bidragsgivare till det svenska samhället. Vi måste undvika en "vi mot dem"-situation.

Den norske hotellkungen ser en misslyckad integration – inte minst på arbetsmarknaden – som ett av grundproblemen bakom dagens situation. Där har alla företag ett ansvar, anser han.

– Vi som företag har ett ansvar för att försöka bidra till att de här människorna kommer in, får en första rad på sitt CV och blir en del av samhället.

– Vi är enormt stolta över kulturen och mångfalden på Strawberry. Jag har just varit ute på en turné och besökt 230 hotell och mött 8 000 anställda. Mer än 50 procent av dem är inte födda i Sverige, Norge eller Danmark. Men de är enormt stolta över sina jobb och är hårt arbetande. Fast det är ingen som pratar om dem.

"Utmanande tid"

Petter Stordalen har de senaste åren köpt in sig i resebolaget Ving och inlett samarbete med flygbolaget Norwegian. Men det är fortfarande hotellkedjan Strawberry som ligger närmast hjärtat.

Hotel Draken, som invigdes i veckan, är Petter Stordalens 13:e hotell i Göteborg. Och fler lär det bli, även om inflationen och ränteläget är en utmaning.

– Det är en utmanande tid. Väldigt många av de hotellen man ser öppna nu var väl planerade innan ränteökningen kom. Jag tror väldigt få av dem skulle realiseras i dag. Väldigt få. Kanske inga. Så är det, säger han.

– Men jag tror inte att Sverige kommer att få en ny fastighetskris. Det kommer att vara några tuffa år, med lägre avkastning. Men vi kommer igenom det.

Jens Bornemann/TT

Petter Stordalens nya hotell Draken i Göteborg är klart. Med bland annat "världens häftigaste handikapptoalett", skämtar norrmannen. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Fakta

Född: den 29 november 1962 i Porsgrunn i södra Norge.

Hans far var livsmedelshandlare, därför började Petter Stordalen som barn att sälja jordgubbar på en lokal marknad.

Därifrån kommer det som hotellmagnaten kallar "jordgubbsfilosofin", en livsläxa från när han en gång klagade på kvaliteten på jordgubbarna och pappan svarade "Du får sälja de jordgubbarna som du har, för de är också de enda jordgubbarna som du har att sälja".

Stordalens hotellkoncern har också fått namnet Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels).

Via Strawberry är han också delägare i resebyrån Ving.