DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Nu kan miljöbussar stoppas i Stockholm och Göteborg: ”Dråpslag”

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, och Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. Bild: Albin Händig, Tomas Oneborg/TT

Turerna om miljözonerna fortsätter. Efter att ha slopat planerna i Gamla Stan går nu staden fram med att förbjuda bensin-och dieselfordon i centrala Stockholm. Liknande förbud kan införas i Göteborg. Ett dråpslag mot både miljöbussar och turism, menar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

I tisdags gav trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) beskedet att det omtalade förslaget om miljözon klass 3 i centrala Stockholm, vilket förbjuder bensin- och dieselfordon inom området mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, ska genomföras.

– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av city där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Förbudet gäller även bussar som går på biodrivmedel. Något som slår hårt mot Sveriges bussföretag, som till 85 procent kör på fossilfritt biodrivmedel. När förslaget först presenterades i början av sommaren var planen att implementera miljözonerna i januari 2024. I det nya förslaget har man skjutit fram det ett år. Men det gör ingen större skillnad menar Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag.

– Det förändrar egentligen ingenting. Det finns i princip inga turistbussar idag som våra företag kan använda. Så det här är ett dråpslag mot hela turistbussnäringen och besöksnäringen i Stockholm. Det ser oerhört mörkt ut, säger hon.

– Det här drabbar i väldigt stor utsträckning småföretag över hela Sverige. För många företag inom turistbeställningstrafiken är mindre familjeföretag. De kör till Stockholm och för deras del så finns det inte en möjlighet att anpassa sig till den här typen av snabba beslut.

”Det ser oerhört mörkt ut.”

Anna Grönlund menar att hon varnat staden för konsekvenserna av beslutet, och uppmanat till att undanta bussnäringen eller skjuta fram förslaget.

– Vi har pratat med dem och vi har framfört våra åsikter. Men jag tycker inte att de har lyssnat på det vi har fört fram, säger hon.

Hälften av kunderna inte villiga att betala för hållbara transporter

Även Transportföretagen är kritiska till tajmingen på förslaget.

– Den svenska transportsektorn tillhör världens renaste och är i full fart med att ställa om. Sedan 2010 har vi minskat utsläppen med 34 procent. Men Miljöpartiet och deras kollegor i Stockholm stad har nu alldeles för bråttom, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen menar att det finns en stark vilja att ställa om inom branschen, men att det behövs satsningar från politiken för att göra det möjligt. I deras hållbarhetsundersökning framkommer att bara vartannat företag upplever att deras kunder är beredda att betala för hållbara transportlösningar.

– Det är kort sagt ett starkt omvandlingstryck i branschen. Det vi behöver är inte politisk klåfingrighet utan fortsatta satsningar på el-infrastruktur. Och ett politiskt löfte om att bara köpa gröna transporter till offentlig sektor, säger Tina Thorsell.

Kan införas även i Göteborg

Förslaget innebär att Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3. Men nu kan även Göteborg haka på.

– Vi vill införa miljözon 3 stegvis och ansvarsfullt. Vi har ingen exakt tidsplan men processen ska starta inom den här mandatperioden och vi tittar både på områden i centrala stan innanför vallgraven och nybyggda område, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd i Göteborg med ansvar för stadsmiljö, till Dagens Industri.