KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Norwegians kunder ljuger om klimatkompensation
Flygbolagets kunder uppger att de gärna klimatkompenserar, men i praktiken är det nästan ingen som gör det. ”Våra kunder ljuger helt enkelt”, säger koncernchefen Geir Karlsen till Dagens Naeringsliv.
Tidningen Näringslivet har tidigare rapporterat om forskning som visar att det är en mycket stor skillnad på vad konsumenter själva uppger sig för att prioritera och hur de sedan faktiskt agerar när det kommer till hållbarhet.
– Kunderna utger sig för att prioritera hållbarhetsfrågorna betydligt mer än de faktiskt gör. När det kommer till kritan handlar det snarare om pris, hög kvalitet, smidighet och ett brett utbud, sa Johan Anselmsson, professor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, till TN i juni.
Nu står det klart att samma princip tycks gälla även inom flygbranschen. Hos flygbolaget Norwegian säger sig många vilja betala extra för mer hållbarhet, men när flygbolaget infört det är det knappt någon som vill använda tjänsten.
Alla som köper biljetter hos bolaget online får ett erbjudande om att klimatkompensera genom att köpa kvoter från klimatteknologiföretaget Choose där pengarna går till olika former av klimatreducerande verksamheter.
För en tur- och returresa mellan Oslo och Malaga kostar det bara 56 norska kronor. Men endast 1,7 procent av kunderna använder tjänsten, uppmärksammar den norska tidningen Dagens Naeringsliv.
– Våra kunder ljuger helt enkelt. Hittills är det stor skillnad mellan vad kunderna säger och vad de faktiskt gör, sa Geir Karlsen, på ett seminarium för reseindustrin arrangerat av DNB förra veckan.
Dagens Naeringsliv: ”Norwegian-sjefen: – Våre kunder lyver, rett og slett”