DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Moderaterna: Trots löftet – Därför slopas inte flygskatten

Edward Riedl (M), ordförande för riksdagens finansutskott. Bild: Caisa Rasmussen / TT, Johan Nilsson/TT, Fredrik Sandberg/TT

Inför valet 2018 lovade Moderaterna att flygskatten skulle slopas. Nu fem år senare fortsätter skatten att öka. ”Flygskatten är en skatt som vi kommer att behöva titta på under mandatperioden”, säger Edward Riedl (M), ordförande för riksdagens finansutskott, till TN.

Flygskatten har vid flera tillfällen kritiserats från högersidan i politiken. I budget för 2021/2022 ville Moderaterna och Kristdemokraterna pausa flygskatten, Sverigedemokraterna ville i budget för 2022 avskaffa flygskatten. I en intervju med Dagens Industri inför valet 2018 sa dåvarande moderatledaren Ulf Kristensson:

– Om man röstar på Moderaterna ska man veta vad man röstar på, och då ingår att ta bort flygskatten. Det gäller både för att vi tycker att det är en dålig skattehöjning, men också för att jag vill ha riktig miljöpolitik, inte bara symbolpolitik som låter bra men som saknar effekt för ett bättre klimat, sa han i maj 2018.

Dessutom finns budskapet om att Moderaterna vill avskaffa flygskatten fortfarande kvar på partiets hemsida.

– Vi var mot flygskatten redan innan den infördes för att det är en dålig skatt. Det är i grunden en fiskal skatt som försämrar konkurrensförmågan för Arlanda, säger Edward Riedl (M), ordförande för riksdagens finansutskott, till TN.

– Sen i varje budget som vi ska förhandla så får man ju väga olika nödvändiga skattesänkningar mot varandra. Och i ett pressat läge som vi har varit med hög inflation då har vi haft på oss att lägga en neutral eller åtstramande budget.

Moderaternas hemsida 2023-12-11.

Moderaterna har tidigare riktat stark kritik mot flygskatten och sagt att om man bildar regering så kommer man att avskaffa den. Varför har ni inte gjort det?

– Det vi har prioriterat här och nu, givet den höga inflationen, det är att vi inte kan spä på inflationen. Så har vi gjort de mest nödvändiga skattesänkningarna framför allt på inkomster, det vill säga att alla de som arbetar ska kunna få sänkt skatt. Så vi har ju gjort flera skattesänkningar som har varit nödvändiga i den här höginflationsmiljön.

Han menar att alla potentiella skattesänkningar måste vägas mot varandra i varje enskild budget.

– Men det är klart att flygskatten är en skatt som vi kommer att behöva titta på under mandatperioden.

Varför valde man att avskaffa skatten på plastbärkassar i stället för flygskatten?

– Dels är det ju fyra partier som förhandlar och det finns ju olika tyngdpunkter på vilka skatter olika partier inom tidösamarbetet vill sänka.

– Vi är överens om de stora problemen. Men när det kommer ner på en del olika skatter så kan vi ha lite olika tyngdpunkt var man behöver sänka.

Nyligen kunde Dagens Industri berätta att Sverigedemokraterna vill utreda ett borttagande av flygskatten.

– Jag vill ha upp flygskatten på bordet, sa Oscar Sjöstedt, Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson, till tidningen då.

Kommer flygskatten att avskaffas under den här mandatperioden?

– Det går inte att ställa ut ett sådant löfte, säger Edward Riedl till TN.

Flygskatten har ökat sedan den infördes 2018. Då betalade man 60 kronor för en enkelresa inom Sverige. Nu kostar det 69 kronor. För resor inom Europa gäller samma skatt, men skatten tas bara ut vid avresor från Sverige. För långdistansresor, till exempel till Thailand, betalade man 2018 400 kronor, nu landar det på 461 kronor.

Efter höjningen med 14 procent 2023 är den svenska flygskatten en av de högsta i Europa.

2024 kommer flygskatten öka ytterligare. För kortare resor kommer skatten nästa år landa på 76 kronor per passagerare och för längre resor 315 eller 504 kronor per passagerare beroende på destinationsland.

Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, har i en tidigare intervju med TN lyft fram att flygskatten innebär att svenska flygplatsers konkurrenskraft försämras samtidigt som klimatet inte blir bättre.

– Flygskatten har sedan den infördes dragit in nära sex miljarder kronor till statskassan från svenska passagerare. Det är pengar som flygnäringen gått miste om. Man ska ha i åtanke att flyget generellt har en låg marginal och att det är stenhård konkurrens från andra länder om passagerarna. När reseströmmarna går någon annanstans än till Sverige påverkas hela vår ekonomi negativt, sa han till TN då.